Twinkle | Digital Commerce

‘Je moet durven loslaten’

2025-05-16
1000562
  • [interview]
  • 1:17

Toen Oscar Diele begon met Flinders, geloofde bijna niemand in de verkoop van premium designmeubels via internet. Toch bewees hij het tegendeel. Nu, als cmo van de internationale groep Nine United, stuurt hij meerdere designplatforms aan in Europa. ‘Ik heb het gevoel dat ik in deze rol meer impact kan maken dan als ceo’, zegt Diele.

Zijn fascinatie voor technologie ontstond al in de jaren 90, toen hij via De Digitale Stad voor het eerst het internet verkende. Sindsdien is e-commerce de rode draad in zijn carrière, met tussenstops bij onder meer Wehkamp, eBay en TomTom. Flinders ontstond uit een strategisch inzicht: designmeubels waren online nog nauwelijks vertegenwoordigd, maar juist geschikt vanwege hun hoge orderwaarde en het ontbreken van prijsconcurrentie.

Diele zag kansen waar anderen risico’s zagen. Door te focussen op beleving, betrouwbaarheid en service wist Flinders een loyale klantenkring op te bouwen. Retouren blijven een uitdaging, maar met betere voorlichting en klantcontent probeert het bedrijf die te beperken.

Duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda. Flinders wil klanten helpen bewuster te kiezen en verduurzaming doorvoeren in de hele keten.

De grootste les van Diele? ‘Je moet goede mensen aannemen en durven loslaten. Veel ondernemers zijn controlfreaks, maar juist het overdragen van verantwoordelijkheden maakt groei mogelijk.’

Je leest het hele interview met Oscar Diele in het aprilnummer van Twinkle.