Twinkle | Digital Commerce

‘PSD2-praktijk komt beloftes niet na’

2018-04-24
1000562

De komst van PSD2 heeft niet alleen positieve gevolgen voor winkeliers, waarschuwt Thuiswinkel.org-beleidsadviseur digital transactions Just Hasselaar. ‘Nederland heeft, in vergelijking tot andere Europese landen, veel te verliezen.’

Hasselaar: ‘Er ontstaan nieuwe partijen en het betaallandschap wordt complexer, waardoor de keten langer wordt. Een langere keten is niet alleen kwetsbaarder, maar ook duurder. Winkeliers mogen geen of slechts een deel van de gemaakte kosten direct in rekening brengen bij de consument.’

Hogere transactiekosten

Eén van de redenen dat juist in ons land winkeliers hogere transactiekosten tegemoet zien door de intrede van PSD2, is de populariteit van iDeal. ‘Dat is hét go to­ betaalmiddel in Nederland en kent een vaste lage prijs per transactie. Het lijkt erop dat nieuwe betaalmiddelen allemaal gebaseerd zijn op een percentage van het aankoopbedrag, terwijl iDeal een fixed fee kent. Voor webwinkeliers met veel transacties lopen de kosten daarmee op, wat consumenten mogelijk terug gaan zien in de prijzen.

Hasselaar benadrukt dat iDeal heel belangrijk zal blijven; ook waarschuwt hij banken: maak bij de ontwikkeling van nieuwe diensten niet dezelfde fout maken als bij de Chipknip en de Chipper. ‘Dat waren twee gelijksoortige diensten die banken los van elkaar ontwikkeld hebben. Een versplinterd betaallandschap is verwarrend voor de consument, die gemakshalve maar bij big techs als Google of Amazon te rade gaat.’

Doelstelling voorbijgegaloppeerd

Thuiswinkel.org betwijfelt daarnaast of de beloofde doelstelling van de PSD2 gehaald gaat worden, vertelt Hasselaar. ‘Het zou gaan om het bevorderen van innovatie en een goedkopere betaalmarkt. We zetten ons op dit moment in voor het omlaag krijgen van de creditcardkosten. Het feit dat een deel van die kosten wettelijk verlaagd is, zegt nog niet veel: het betreft namelijk slechts een klein deel van de keten aan creditcardkosten. Iedereen die ik spreek, zegt dat de rekening duurder is geworden, terwijl die goedkoper zou moeten zijn. Ook blijven we ons inzetten voor online identificatie, omdat de markt aan zichzelf overgelaten wordt. De overheid werkt identiteitsfraude in de hand door geen digitaal paspoort te ontwikkelen.’