Twinkle | Digital Commerce

Op de Amsterdamse burelen van Amazon

2018-03-28
1000562
  • [reportage]
  • 2:09

Als een bedrijf als Amazon al dan niet kleine stappen zet in ons land, dan borrelen de bekende vragen meteen op. Want wanneer komt Amazon nu écht naar Nederland? Gisteren zette Amazon zo’n stap, met de opening van een nieuw kantoor in Amsterdam.

Het kantoor in The Cloud, dat Amazon’s dienst Amazon Web Services (AWS) huisvest, is niet het eerste kantoor van de webgigant in ons land, in Den Haag staat namelijk ook al een AWS kantoor. Amazon wil Nederland graag laten kennismaken met het bedrijf, en daarom sprak chief technology officer en vice president Werner Vogels het toegetreden journaille en de uitgenodigde partners gisteren toe. Over de bedrijfscultuur van Amazon en pizza’s.

Volgens de Nederlander Vogels, die al jaren in Amerika woont, werken ze bij Amazon altijd nieuwe ideeën van achteren naar voren uit; voordat ze het idee uitwerken, wordt eerst een virtueel persbericht uitgegeven. Om een nieuwe dienst eenvoudig uit te kunnen leggen. ‘Vervolgens schrijven we de FAQ’s: de antwoorden op tien tot twintig eenvoudige veel gestelde vragen. We eindigen met de producthandleiding, zo maak je producten die helemaal voor de klant zijn gemaakt.’

Bij Amazon werken ze (overal ter wereld) in kleine groepen van maximaal zes tot acht personen. Hierdoor is iedereen belangrijk en maak je eventuele problemen overzichtelijk. Vogels benadrukt daarbij de bekende two pizza rule van Jeff Bezos, waarin een werkgroep van twee pizza’s moet kunnen leven.

Prins Constantijn van Oranje was ook aanwezig bij de opening, als special envoy van StartupDelta. Hij sprak over de kracht van diversiteit op de werkvloer.

E-books

‘Ons doel is om heel snel te innoveren’, vertelde Vogels. Om dat de realiseren moet je volgens hem dingen bedenken die anderen niet zo snel zouden verzinnen. Als voorbeeld noemt Vogels de markt van e-books, waarop Amazon actief is met Kindle. ‘We verkopen de Kindles voor de kostprijs, en maken dus geen winst op de aankoop van een e-reader. In het café hoef je ook niet van tevoren te betalen. Je betaalt alleen als je bijvoorbeeld bier gaat drinken. In het geval van Kindle betaal je alleen als je leest. Eigenlijk is het vreemd dat je juist bij de aanschaf van IT-producten van tevoren betaalt, en niet per gebruik ervan.’

De grootste online retailer ter wereld gebruikt Amazon.nl vooralsnog alleen om zijn e-readers en e-books te verkopen. Voor andere producten kunnen Nederlandse shoppers in hun moerstaal terecht op het vertaalde Amazon.de. Sinds afgelopen november is ook Amazon's loyaliteitsprogramma Prime in ons land beschikbaar.

Lees ook: 'Amazon ís hier al' (Twinkle 26-01-2018)