Twinkle | Digital Commerce

Vierde kwartaal schroeft Zalando's winstmarge op

2018-01-17
1000562
  • [nieuws]
  • 1:21

Een succesvol vierde kwartaal van het afgelopen jaar heeft Zalando's operationele winstmarge over 2017 omhooggetrokken naar een geschatte 4,7 - 4,9 procent. Voorlopige cijfers wijzen uit dat de jaaromzet uitkomt rond de 4,5 miljard euro.

Zalando rapporteert over het afgelopen kwartaal een winstmarge van 8,1 tot 8,9 procent vóór rente en belastingen (EBIT). Die stijging heeft een positief effect op de winstgevendheid over heel 2017; in de eerste drie kwartalen van dat jaar schommelde de margeverwachting nog tussen 3,1 en 3,4 procent. De definitieve cijfers worden op 1 maart bekendgemaakt.

Minder winst, meer omzet

Na een stabiel begin van 2017 stelde de Duitse e-tailer zich ten doel 5 tot 6 procent operationele winst over het hele jaar te boeken. In 2016 lag dat percentage op 5,9. Ondanks ceo Ruben Ritters constatering dat het bedrijf 'zijn belofte van winstgevende groei heeft waargemaakt', is de behaalde marge dit jaar licht gedaald. De focus op omzetgroei heeft zijn vruchten afgeworpen: het vierde kwartaal, waarin een ruime 1,3 miljard euro omzet gedraaid werd, was goed voor een groeipercentage tussen de 21,2 en 23,2.

Roadmap

In het nieuw aangebroken boekjaar concentreert Zalando zich onder meer op de uitbreiding van zijn assortiment met beauty-artikelen. Een ander belangrijk thema is personalisatie; de e-tailer heeft zichzelf ten doel gesteld over anderhalf jaar zijn volledige aanbod te hebben afgestemd op de persoonlijke voorkeuren van klanten. Het premium abonnement Zalando Plus is inmiddels in heel Duitsland beschikbaar; ondertussen opent het bedrijf steeds meer fysieke verkooppunten, waaronder binnenkort twee nieuwe outlets bij de oosterburen.