Twinkle | Digital Commerce

'Zalando wil aanbod volledig personaliseren'

2017-12-12
1200675
  • 1:01

Zalando wil zijn volledige website en app personaliseren, zodat klanten van begin tot eind van de customer journey artikelen aangeboden krijgen die op hun persoonlijke voorkeuren zijn afgestemd.

Tegen 2019 moet elke Zalando-klant via kunstmatige intelligentie een unieke shopervaring beleven. Intelligente algoritmes brengen dan de persoonlijke smaak van een bezoeker in kaart en tonen op basis daarvan een speciaal geselecteerd assortiment, weet het Duitse Handelsblatt

Investeringen

De komende tijd investeert de moderetailer miljoenen euro's in de ontwikkeling van het gepersonaliseerde aanbod. Volgens de krant werken momenteel 600 van de 1.900 technici die in dienst zijn bij Zalando, aan de zelflerende algoritmes, die niet alleen gebruikmaken van big data, maar ook rechtstreeks aan klanten vragen waar ze van houden.  Ook zou Zalando werken aan spraakbesturing in zijn mobiele applicatie. 

Tweedehands kleding

Naast de plannen rondom personalisatie maakt de Duitse pure player eveneens bekend tweedehands kleding op te nemen in zijn Duitse Lounge-afdeling. 'Preloved fashion', eerder getest via personal shopping service Zalon, verstrekt Zalando aanbieders van tweedehands kleding kortingscouponnen, waarvan de waarde afhankelijk is van de staat van de gebruikte kleding.