Twinkle | Digital Commerce

Kruidvat schaalt e-dc rap op na verdubbeling online orders

2018-01-10
1000562
  • [nieuws]
  • 1:37

Kruidvat heeft pas sinds enkele maanden een apart distributiecentrum voor zijn e-commerce activiteiten in gebruik, maar komt daar alweer ruimte tekort: de A.S. Watson-dochter huurt nu 2,5 keer het initiële oppervlak in Ede.

'Vorig jaar hebben wij het aantal orders met maar liefst ruim 50 procent zien groeien', zegt e-commerce directeur Roland van den Berg tegen Twinkle. Aanleiding voor de drogisterijketen om op te schalen: per 1 mei trekt Kruidvat 37.000 vierkante meter - het volledige oppervlak van de locatie - uit voor fulfilment van online orders.

Dat is 22.000 vierkante meter meer dan de oorspronkelijke ruimte die de retailer vrijmaakte voor internetverkopen, die vóór september tezamen met de winkelvoorraad verstuurd werden vanuit het distributiecentrum in Heteren. Kruidvat tekent daarvoor een tienjarig contract met verhuurder DHG.

Health & Beauty aan kop

Dat het goed gaat in de online drogisterijbranche, bleek eerder al uit de Thuiswinkel Markt Monitor. Zowel tijdens het eerste als derde kwartaal van 2017 kwam de Health & Beauty-sector als snelst groeiende online branche uit de bus, met groeicijfers van respectievelijk 52 en 57 procent.

Omnichannel-strategie

Moederbedrijf A.S. Watson, dat onder meer formules Kruidvat en Trekpleister voert, stelde een jaar geleden Roland van den Berg, voormalig Jumbo-directeur online, aan als e-commerce directeur. Hij is sindsdien verantwoordelijk voor de webwinkels van Trekpleister en Kruidvat, dat online zowel in Nederland als - sinds tweeënenhalf jaar - in België actief is.

'Met de recente uitbreiding van het gehuurde oppervlak zijn wij ook voor de toekomst goed voorbereid op een verdere groei van onze online winkels', aldus Van den Berg. 'De online winkels zijn een uitstekende aanvulling op onze fysieke winkels, hierdoor kunnen wij daar zijn waar onze klanten zijn. Deze omnichannel-strategie zullen wij ook voor de toekomst verder doorzetten. E-commerce maakt inmiddels een belangrijk onderdeel uit van onze bedrijfsvoering.'