Twinkle | Digital Commerce

H&M lanceert discountketen Afound

2018-01-31
1000562
  • [nieuws]
  • 1:23

De Zweedse modeketen H&M start dit jaar met zijn nieuwe discountketen Afound. De nieuwe winkel biedt zowel eigen als externe merken. Naast een fysieke winkel komt er ook een online platform.

De eerste winkel opent dit jaar nog zijn deuren in Stockholm. Dan zal ook het gelijknamige digitale platform online gaan. Afound richt zich volgens managing director Fredrik Svartling voornamelijk op seizoenloze kleding van Zweedse en internationale merken. 'Door de combinatie van persoonlijke inspiratie en het gevoel dat je een goede deal krijgt, bieden we een nieuwe off-price ervaring.'

Nieuwe formules

Afound is het derde nieuwe merk van H&M in korte tijd. Afgelopen zomer werd Arket gelanceerd. Een label dat 'hoge kwaliteit met een lange levensduur en een betaalbare prijs' biedt. En recent startte de nummer 7 van de Twinkle100 met /Nyden. Een label dat zich richt op millenials.

Geruchten

Dat H&M bezig was met een nieuw merk, werd eerder deze maand al duidelijk. De Zweedse nieuwsite Breakit.se meldde de komst van 'een groot digitaal kortingsplatform' dat destijds de noemer 'P12' kreeg. Dat ook een fysieke winkel onderdeel is van het label, was toen nog niet duidelijk.

Teleurstellende omzetcijfers

Naast de aankondiging van Afound, presenteerde H&M vandaag teleurstellende omzetcijfers. De kledingwinkel behaalde in 2017 een omzet van 22,7 miljard euro. Ondanks een groei van 3 procent ten opzichte van een jaar eerder, is de modeketen teleurgesteld in de cijfers. Vooral de fysieke winkels stelden teleur. Mede doordat het aanbod niet geheel aansloot bij de wensen van de klant.