In de strijd om de koper in het lifestyle-segment verdraagt fonQ opnieuw rode cijfers onderaan zijn jaarrapport. De overname door AJS Holdings tekende het boekjaar 2016-2017, dat eindigde in een verlies.
'Het overgrote deel ervan betreft eenmalige kosten als gevolg van de overname', zegt afzwaaiend ceo Joost Wels tegen Twinkle. RetailNews legde de hand op jaarcijfers van de nummer 26 van de Twinkle100. Waar fonQ het afgelopen boekjaar, dat loopt tot en met maart 2017, wederom het rood in dook op de eindbalans - eerder betrof het 3,3 miljoen verlies -, was diezelfde periode anderzijds goed voor een omzetgroei van achttien procent, naar een totaal van 75,7 miljoen euro.
Meer merk
Wels schrijft die groei toe aan een stabiele markt, maar ook aan het bekender worden van fonQ's merknaam en de uitbreiding van zijn assortiment. In juli kwamen daar nog een aantal mondiale modemerken bij, zoals Rayban, met een focus op accessoires: tassen en koffers, zonnebrillen, horloges en sieraden. Die worden straks ook verkocht in een nog te openen flagship store, waarmee fonQ een omnichannel strategie volgt.
Wissel van de wacht
Tijdens boekjaar 2016-2017 verkocht voormalig eigenaar RFS Holland Holding fonQ aan AJS Holdings, de investeringsmaatschappij van Ad Scheepbouwer. 'Hij snapt het retailspel', merkte toenmalig ceo Patrick Kerssemakers op over de ondernemer; zelf kondigde hij een kleine maand later zijn vertrek bij de webwinkel aan en gaf het stokje door aan Wels, die op zijn beurt deze week een - ad interim - opvolger vond in Michel Schaeffer.
Op de roadmap van het huidige boekjaar staat onder meer de bouw van een compleet nieuw magazijn en kantoor op het Utrechtse bedrijventerrein Lage Weide.
Lees ook: 'FonQ maakt zich op voor volgende groeifase' (Twinkle 9-2017)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
FonQ offert miljoenen in jacht op koppositie
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.