Twinkle | Digital Commerce

Klant bepaalt de prijs bij Sodeal

2017-12-07
1000562
  • [interview]
  • 1:32

Sodeal biedt consumenten de mogelijkheid persoonlijke deals met webshops te sluiten. Gunstig voor de portemonnee van de klant, goed voor het klantenbestand van (kleinere) webshops.

Sodeal vergelijkt de prijzen van vrijwel alle grote webwinkels die games en toebehoren aanbieden. USP van de start-up is echter de omgekeerde vergelijking, het persoonlijke aanbiedingen-concept: als een klant een bepaald product wil maar de prijs te hoog vindt, kan hij aangeven dat hij een persoonlijk aanbod zou willen ontvangen. Kleine dedicated webshops kunnen hierop inspelen en een aanbod doen – dat moet lager zijn dan de huidige catalogusprijs. Gaat de klant binnen 48 uur akkoord, dan is de deal gesloten. Medeoprichter Paul Goes: ‘In het huidige (online) retaillandschap bepalen de grote aanbieders wanneer een bepaald product in de aanbieding is – en voor hoeveel. Wij denken dat niet de retailer, maar de afnemer bepaalt of deze prijs scherp genoeg is.’ Dat kan dus via Sodeal.nl. Voor kleinere webshops betekent dit een kans om nieuwe – potentieel trouwe - klanten binnen te halen. Goes: ‘Welke Nederlander houdt er nu niet van om een product nét iets goedkoper aan te schaffen dan een ander?’

De eigenaren investeren in de persoonlijke benadering van de bezoekers en richten zich op peer-to-peer marketing. ‘We merken dat klanten bij gemaakte deals zelf nieuwe klanten aanleveren, voor ons een bevestiging dat ze de website van toegevoegde waarde vinden.’ Daarbij richten ze zich met behulp van AdWords en Google Analytics vooral op het segment ‘prijsbewuste gamers’, want gamen is best een dure hobby, laat Goes weten.

‘Ons verdienmodel is op commissiebasis. Over gemaakte deals ontvangen wij een bijdrage. Daarnaast wordt er omzet gegenereerd via ons prijsvergelijkingsmechanisme.’ Er wordt qua dedicated webshops samengewerkt met onder meer YGZ (Yourgamezone), nieuwe samenwerkingen staan op stapel.