Twinkle | Digital Commerce

‘Durf groot te denken’

2019-03-27
1000562
  • [case]
  • 3:52

Ruim vier jaar geleden gestart als een uitprobeersel staat online tassenwinkel Marington.nl inmiddels aan de vooravond van een internationale uitrol. Met de kennis van nu had die expansie in een hoger tempo kunnen plaatsvinden, zegt eigenaar Maikel Huurneman. Maar: ‘Ik moest leren om werk uit handen te geven.’

Huurneman studeerde Bouwkunde en Bouwtechnisch Ontwerpen en kreeg tijdens die opleidingen ook les in webdesign. Hij vond het daarnaast leuk om af en toe ondernemers te helpen bij het ontwerpen van hun website. Daarbij bleef het altijd zijn bedoeling om verder te gaan in de bouwkunde. Maar dat liep anders. Omdat hij uit nieuwsgierigheid wilde weten wat er komt kijken bij het runnen van een webwinkel, startte Huurneman ruim vier jaar geleden een webshop in tassen en lifestyleproducten. Heeft hij een voorliefde voor die productcategorie, of zag hij daarvoor een gat in de markt? Nee. ‘Toevallig kreeg ik via een Nederlandse connectie een ingang bij een Italiaans bedrijf in tassen’, luidt het verrassende antwoord van de Eibergenaar. ‘Het was echt een lucky shot.’

Vanaf dat moment wordt het twijfelachtig of Huurneman ooit nog in de bouwkundewereld zal belanden. Zijn webshop komt op stoom en het assortiment wordt uitgebreid met steeds meer grote merken. Het komt Huurneman daarbij niet ongelegen dat veel tassenmerken op dat moment bezig zijn met een online inhaalslag. Maar terwijl de omzet (voorzichtig) stijgt, loopt de ondernemer tegen een muur aan. ‘Ik wilde groeien. Daarvoor had ik, met mijn bouwtechnische achtergrond, toch echt specialisten nodig. Zelf had ik te weinig diepgaande kennis van bijvoorbeeld het schrijven van algoritmes en de inzet van SEA en SEO.’

Ambitieuze doelstelling

Na minder goede ervaringen met verschillende specialisten riep Huurneman de hulp in van streekgenoot Frank Engelen, teamleider bij e-commerce marketingbureau Evoworks. Afgesproken werd om binnen zes maanden een omzetgroei van 80 procent te realiseren en het rendement te verbeteren. De website kreeg een redesign en werd meetbaar gemaakt. Engelen: ‘De bestaande site voldeed niet. Zo kon je aan de kleurkeuze al zien dat het ontwerp door een man was gemaakt, terwijl de site voor bijna 75 procent door vrouwen wordt bezocht. De nieuwe site is ook veel meer datagedreven. Op basis van gebruikersdata maken we veel zaken inzichtelijk. Waar haken bezoekers af, welke pagina’s bezoeken ze en hoe vaak worden detailfoto’s aangeklikt? We werken met A/B-testing en focusgroepen en we hebben de inzet van AdWords geautomatiseerd en verbeterd. Marington had weliswaar al een groot AdWords-account met woorden als “leren tas”, maar de long tail – met woorden als “15 inch laptoptas” – ontbrak. Ook hebben we met behulp van custom AdWords-scripts ervoor gezorgd dat dankzij realtime bidding-achtige technieken de zichtbaarheid op het zoeknetwerk maximaal is op voor ons relevante tijdstippen.'

Naast redesign (met veel aandacht voor detailfoto’s om zo een echte winkelervaring te creëren) en meetbaarheid werd vol ingezet op betrouwbaarheid. ‘De USP’s van Marington.nl zijn prominenter aangegeven’, zegt Ruud van der Veer van Evoworks. ‘Van elk product is te zien of het op voorraad is en in de checkout wordt voor de klant opnieuw zichtbaar dat hij veilig betaalt en wordt nogmaals bevestigd dat hij het product de volgende dag in huis heeft.’

Bescheiden jongen

De ambitieuze doelstelling in omzetgroei werd ruimschoots behaald: binnen zes maanden steeg de omzet met 90 procent, met behoud van rendement. Mooie resultaten, maar had Huurneman die niet veel sneller kunnen realiseren door eerder met specialisten in zee te gaan? ‘Toen ik net begon, dacht ik: ach, ik ben maar een bescheiden jongen uit de Achterhoek, als ik aardig meekom met de grote jongens is dat prima’, vertelt de ondernemer. ‘Maar, zo heb ik inmiddels geleerd, je moet durven groot te denken. En ja, ik had eerder met specialisten moeten samenwerken – al moet ik daarbij aantekenen dat dit in de beginfase niet altijd financieel haalbaar is. Bovendien moest ik óók leren om werk uit handen te geven – iets wat je vaker ziet bij startende ondernemers. Nu zeg ik: ik wil de grootste worden, groter dan Travelbags.nl en Debijenkorf.nl in het tassensegment. Je moet je eigen plafond stellen en elke mogelijkheid pakken om de volgende stap te kunnen zetten. The sky is the limit.’

Specialisatie is key, luidt een ander nieuw inzicht van de ondernemer. Ooit begonnen met een aanbod van tassen en lifestyleproducten spitste hij later toe op alleen tassen en zoomt hij straks in op een nog specifiekere categorie: leren tassen. ‘Ik had ook eerder moeten specialiseren’, blikt Huurneman terug. ‘Je kunt immers niet overal verstand van hebben. Laat de brede assortimenten maar over aan de bol.coms en de wehkamps.’

Marington.nl speelt zich met de groei ook internationaal in de kijker. Dit jaar leverde de samenwerking met Evoworks een nominatie op voor de Google Premier Partner Awards in de categorie ‘Growing Businesses Online’, maar het greep naast de hoofdprijs. En de uitrol naar Duitsland is aanstaande, kondigt Huurneman aan. ‘Daarbij worden we ondersteund door de RVO, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland’, zegt hij vol vertrouwen.

Over Marington.nl
Marington.nl werd opgericht in 2012 door Maikel Huurneman, die hbo Bouwkunde studeerde in Enschede en daarna Bouwtechnisch Ontwerpen aan de Technische Universiteit in Eindhoven. Na een korte loopbaan als parttime webdesigner startte hij zijn webwinkel in tassen, die is gevestigd in Haaksbergen. Het bedrijf telt acht medewerkers.