Door middel van een geavanceerd segment kunt u in Google Analytics het gedrag van een specifiek deel van de bezoekers in uw webshop analyseren. In dit artikel vier voorbeelden van verschillende geavanceerde segmenten die u kunt gebruiken.
Tekst: Michiel Knuiman
1. Het whales segment
Met het geavanceerde segment 'whales' van Avinash Kaushik, webanalytics-expert bij Google, kunt u het gedrag van bezoekers die aanzienlijk meer bestellen dan andere bezoekers onderscheiden. Op het moment dat de gemiddelde bestelwaarde in uw webshop bijvoorbeeld 150 euro is, zou u bezoekers met bestellingen van 300 euro of meer kunnen filteren (uiteraard kunt u er ook voor kiezen om te filteren op het aantal verkochte producten).
Vervolgens kunt u in Google Analytics het gedrag van uw meest spenderende bezoekers analyseren. Hoe zijn deze bezoekers bijvoorbeeld in de webshop gekomen? Hoe vaak bezoeken ze de webshop? Uit welke gebieden zijn deze bezoekers afkomstig? Dit geeft u dan ook de mogelijkheid om beter op deze waardevolle bezoekers in te spelen. Zo kunt u biedingen in AdWords verhogen in een gebied waar relatief veel 'whales' zitten of producten promoten die in deze doelgroep populair zijn.
2. Bezoekers die wat hebben gekocht afwegen tegen bezoekers zonder aankoop
Met het volgende segment kunt u het gedrag van bezoekers die een aankoop in uw webshop hebben gedaan afwegen tegen het gedrag van bezoekers die geen aankoop hebben gedaan. Door deze vergelijking kunt u een beter beeld krijgen waarom bepaalde bezoekers niet converteren. Bekijk bijvoorbeeld de volgende statistieken:
- Zijn er verschillen in de informatiepagina's die zijn bezocht? Zo zou het kunnen dat bezoekers die niet hebben geconverteerd vaker kijken naar de pagina waar de verzendopties vermeld staan.
- Zijn er bepaalde browsers die veel door bezoekers die geen aankoop hebben gedaan worden gebruikt? En werkt uw webshop wel optimaal in deze browser?
- Gebruiken bezoekers die hebben geconverteerd de zoekfunctie meer? Het zou bijvoorbeeld kunnen dat bezoekers de juiste producten niet kunnen vinden zonder zoekfunctie.
Om deze gegevens te analyseren dient u een segment te maken voor bezoekers die op de bedankpagina van de checkout zijn geweest en een segment voor bezoekers die niet op de bedankpagina van de checkout zijn geweest (zoals in onderstaand voorbeeld). Hierbij kunnen de daadwerkelijke URL's uiteraard per webshop verschillen.
3. Winkelwagenbezoekers die niet hebben geconverteerd
Met het derde geavanceerde segment kunt u bezoekers filteren die op de winkelwagenpagina zijn geweest maar geen bestelling hebben geplaatst. Een belangrijke doelgroep, omdat dit bezoekers zijn die interesse hebben getoond maar uiteindelijk niets hebben besteld. Bekijk bijvoorbeeld welke pagina's deze bezoekers hebben bekeken. Zo zou het kunnen dat deze bezoekers relatief vaak op de pagina met bezorgopties kijken en hier mogelijk door afhaken.
Dit geavanceerde segment kunt u aanmaken door alle bezoekers die op de winkelwagenpagina zijn geweest op te nemen en de bezoekers die op de bedankpagina van de checkout zijn geweest uit te sluiten (zoals in onderstaand voorbeeld). Hierbij kunnen de daadwerkelijke URL's uiteraard per webshop verschillen.
4. Geconverteerde bezoekers met Google organisch als eerste kanaal
Met het geavanceerde segment organic search as first interaction kunt u het gedrag van bezoekers analyseren die bij hun eerste bezoek binnen zijn gekomen via de niet-betaalde resultaten in Google. Dit segment kan dan ook gezien worden als een aanvulling op de multichannel rapporten in Google Analytics.
Standaard kent Google Analytics de waarde van een conversie toe aan het laatste kanaal waar een bezoeker vandaan is gekomen nadat er een conversie heeft plaatsgevonden.
Door middel van dit geavanceerde segment kunt u een beter beeld krijgen van de waarde van bezoekers, waarbij Google organisch het eerste kanaal is. Naast de conversies kunt u bijvoorbeeld ook kijken naar de pagina's die door deze bezoekers zijn bekeken.
Uiteraard kunt u dit geavanceerde segment ook gebruiken om de waarde van andere kanalen beter in kaart te brengen.
Michiel Knuiman is online marketeer bij Evoworks.
Hoi Michiel, heb je je 'bezoekers zonder aankoop'-segment al eens losgelaten op het All Pages-menu in Behavior > Site content? Grote kans dat je daar alsnog de /checkout/onepage/success/-pagina tegenkomt.
@Inge
Weet je zeker dat je filtert op sessies en niet op gebruikers?
Zeker. Het verschil zit 'm in 'include + does not contain' vs. 'exclude+contains'.
Hallo Inge, bij mij komt de /checkout/onepage/success/-pagina niet terug in het 'alle pagina's rapport'. Echter stond er in de afbeelding inderdaad 'include+does not contain als filter, wat 'exclude+contains' moest zijn, dit is ondertussen aangepast.