Twinkle | Digital Commerce

Interne zoekopdrachten: een bron van waardevolle informatie

2017-11-09
180101
  • 3:51

De zoekfunctie maakt het voor de bezoeker een stuk eenvoudiger te vinden wat hij zoekt. Vrijwel iedere website beschikt dan ook over een zoekfunctie. In dit artikel leest u hoe u interne zoekopdrachten bijhoudt in Google Analytics, welke waardevolle informatie dit oplevert en hoe u hier direct uw voordeel mee kunt doen.

Tekst: Jaap Melchels

Bijhouden van interne zoekopdrachten instellen
Om informatie in te winnen over de zoekopdrachten op uw website moet u instellen dat Google Analytics de zoekopdrachten bijhoudt. Dit kan onder instellingen weergeven onder het kopje dataweergave in het tabblad beheerder.


Scrollt u naar beneden, dan ziet u daar de instellingen voor zoekopdrachten op de website.

Zet deze op 'aan' en vul de queryparameter in. De queryparameter is te achterhalen door een zoekopdracht in te voeren. Wanneer ik bijvoorbeeld bij Zalando zoek op 'test' zie ik het volgende:

In dit geval is 'q' de queryparameter, zoals dat bij veel webshops is.

Overzicht zoekopdrachten in Google Analytics
Heeft u ingesteld dat zoekopdrachten worden bijgehouden, dan geeft Google Analytics de nodige informatie onder gedrag → zoekopdrachten op site.

Hier vindt u een aantal interessante statistieken. De belangrijkste informatie:
- Het aantal sessies met een zoekopdracht en het % bezoeken met en zonder gebruik van de zoekfunctie geeft een beeld van de mate waarin de zoekfunctie gebruikt wordt;
- Het sitegedrag na een zoekopdracht: onder andere het aantal pagina's wat men bezoekt, de gemiddelde sessieduur en vanaf welke pagina men gezocht heeft;
- Transactionele data (wanneer e-commerce gemeten wordt): het aantal transacties en de omzet uit bezoekers die wel en niet intern gezocht hebben;
- De gebruikte zoektermen en het sitegedrag na deze interne zoekopdracht.



Wat leert u uit deze statistieken?
Er zijn een aantal interessante leringen die u uit de statistieken kunt trekken:

De waarde van de zoekfunctie
Door te kijken naar het sitegedrag en de e-commerce resultaten kunt u gebruikers van de zoekfunctie vergelijken met niet-gebruikers. De kans is groot dat u zult zien dat bezoekers die gebruik maken van de zoekfunctie waardevolle bezoekers zijn. Deze bezoekers converteren over het algemeen goed omdat ze al specifiek op zoek zijn naar een bepaald product, merk of type. Daarnaast bekijken ze over het algemeen meer pagina's en blijven ze langer op de website.

Vinden bezoekers wat ze zoeken?
Bekijk het '% uitstappunten zoekopdrachten' en de statistiek 'resultaten paginaweergaves/zoekopdracht' om te bepalen of bezoekers kunnen vinden wat ze zoeken. Het '% uitstappunten zoekopdrachten' is een statistiek die vergelijkbaar is met het bouncepercentage en aangeeft in hoeveel procent van de gevallen de bezoeker na het uitvoeren van een zoekopdracht de website verlaat zonder een volgende pagina te bezoeken. Hoe lager dit percentage, hoe meer tevreden de bezoeker is met de resultaten naar aanleiding van de zoekfunctie. De statistiek 'resultaten paginaweergaves/zoekopdrachten' geeft het gemiddelde aantal keer aan dat een bezoeker een pagina met zoekresultaten heeft bekeken na het uitvoeren van de zoekopdracht. Dit aantal wilt u ook het liefst zo laag mogelijk zien: wanneer bezoekers meerdere pagina's van de zoekresultaten moeten bekijken, geeft dit aan dat ze te lang op zoek moeten naar relevante resultaten.

Mogelijkheden voor nieuwe (landings)pagina's
In Google Analytics is te zien vanaf welke pagina men een interne zoekopdracht heeft uitgevoerd. Blijkbaar heeft de bezoeker besloten dat hij vanaf deze pagina niet meer kan navigeren naar de juiste pagina. Dit is een goede reden om de resultaten van deze pagina en de verdere navigatie vanaf deze pagina eens nader onder de loep te nemen. Niet alleen geven de statistieken een indicatie welke huidige pagina's geoptimaliseerd moeten worden, ze geven u ook ideeën voor nieuwe (landings)pagina's. Hiervoor kijkt u naar de gebruikte zoektermen. Stel dat u op uw website kleding verkoopt en de meest gebruikte term 'shirt v-hals' is. U bekijkt het menu van uw website en de pagina's die hieronder vallen en u heeft geen geschikte pagina die past bij deze zoekopdracht, terwijl u toch echt wel shirts met een v-hals verkoopt. Zonder deze informatie wist u wellicht niet dat er een pagina met shirts met een v-hals ontbrak op de website, een goede reden om er één aan te maken.

Aspecten / producten die missen op de website
Stel dat u kleding verkoopt en u ziet tussen de veelgebruikte termen type kleding of merken staan die u nog niet verkoopt dan geeft u dat een goede indicatie van interessante mogelijkheden om het assortiment mee uit te breiden. Tussen de zoektermen kunnen ook nog wel eens termen staan die gerelateerd zijn aan de klantenservice. Zoekt men veel op een term als verzendkosten dan wordt dit blijkbaar niet goed gecommuniceerd op de website.

Maak gebruik van de informatie uit interne zoekopdrachten
De zoekfunctie is niet alleen een echte toegevoegde waarde voor de bezoeker, maar de interne zoekopdrachten geven u ook veel waardevolle informatie waar u echt wat mee kunt. Gebruik de statistieken en haal ook het maximale uit de interne zoekopdrachten op uw website.

Jaap Melchels is online marketeer bij Evoworks.