Externe links zijn nog altijd een belangrijke factor binnen het algoritme van Google. Er zijn verschillende tools beschikbaar waarmee u de externe links van een bepaald domein of een bepaalde pagina overzichtelijk in beeld kunt brengen. Met de tool kunt u analyseren welke externe links waarde hebben voor uw website en ideeën opdoen voor nieuwe externe links. In dit artikel bespreken we vier tools, samen met hun voor- en nadelen.
Tekst: Michiel Knuiman
1. Google Webmaster Tools
Met Google Webmaster Tools kunt u veel inzicht krijgen in de prestaties van uw website binnen Google’s zoekmachine. Een onderdeel hiervan is de sectie 'zoekverkeer' met daarbinnen 'links naar uw website'. Hier krijgt u een overzicht van websites die naar uw website verwijzen. Hoewel de lijst redelijk beperkt is, is deze functie binnen Google Webmaster Tools de afgelopen jaren wel steeds meer inzicht gaan bieden.
Voordelen:
- Gratis
- Eenvoudig
- Simpel
- Van Google zelf
Nadelen:
- Beperkt aantal links
- Alleen links zichtbaar die naar uw website verwijzen
- Geen uitgebreide statistieken aanwezig
- Kent geen kwaliteit aan de links toe
2. MajesticSEO
MajesticSEO is een geavanceerde tool met veel mogelijkheden om externe backlinks te analyseren en is dan ook een programma dat door veel seo-experts wordt gebruikt. Kenmerkend aan MajesticSEO is de uitgebreide historic index met een totaaloverzicht van externe links en de fresh index, gericht op de meest recente externe links. Ook kenmerkend zijn de flow metrics waarmee er een aantal scores worden toegekend aan belangrijke factoren. Zo wordt er een trusted flow berekend naar aanleiding van het aantal links dat afkomstig is van betrouwbare websites zoals universiteiten en overheidsinstellingen.
Voordelen:
- Groot aantal geïndexeerde links
- Uitgebreid aantal mogelijkheden
- Inzicht in de ontwikkeling van links over een bepaalde periode
- Berekening van diverse flow metrics
- Regelmatig updates van de indexatie
Nadelen:
- Minder gebruiksvriendelijk dan andere tools
- Geen inzicht in interne links
3. Open Site Explorer
De Open Site Explorer is een backlink tool van Moz. Moz is een bekende naam binnen de seo-wereld en combineert gebruiksvriendelijkheid met interessante inzichten. Met de Open Site Explorer kunnen zowel interne als externe links worden geanalyseerd. Kenmerkend aan Moz is het domein ‘autoriteit’ dat aan elke website wordt toegekend. Deze wordt berekend aan de hand van een combinatie van verschillende factoren, als het aantal linkende domeinen, het totaal aantal links en de betrouwbaarheid van de links. Een zelfde score wordt gerekend voor elke pagina (pagina autoriteit). Dit levert een interessante score op waarmee u de prestaties van uw website eenvoudig met die van concurrenten kunt vergelijken.
Voordelen:
- Simpel en overzichtelijk
- Verschillende websites kunnen eenvoudig met elkaar worden vergeleken
- Berekening van een domein autoriteit en pagina autoriteit
- Ook social metrics zichtbaar
Nadelen:
- Geeft geen inzicht in de ontwikkeling van de links
- Aantal geïndexeerde links relatief laag (uit eigen ervaring)
- Niet regelmatig geüpdatet
4. Ahrefs
Ahrefs is een backlink tool die in 2011 is op de markt is gebracht als alternatief voor de Yahoo! Site Explorer (die in dat jaar gestopt is). Ahrefs beschikt over een grote index aan links en geeft over elk domein uitgebreide informatie, verwerkt in gelikte tabellen en grafieken. Kenmerkend is de Ahrefs domein rank waarmee aan elke website een score wordt toegekend gebaseerd op de kwantiteit en de kwaliteit van de backlinks.
Voordelen:
- Uitgebreide statistieken duidelijk in kaart gebracht
- Regelmatig geüpdatet
- Inzicht in de ontwikkeling van externe links over een bepaalde periode
- Berekening van de Ahrefs domein rank
- Ook social metrics zichtbaar
Nadelen:
- Geeft geen inzicht in interne links
Naast de bovenstaande tools zijn er tientallen funtionaliteiten die we ook nog zouden kunnen noemen (waarvan een deel wel gebruikmaakt van de index van de bovenstaande tools). Uiteindelijk is het verstandig om twee tot drie tools te gebruiken om backlinks te analyseren. Hiermee kunt u het overzicht behouden, maar hebt u wel vergelijkingsmateriaal.
Michiel Knuiman is online marketeer bij EvoWorks.
Foto: A worn chain with a question mark as one of its links, Shutterstock.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
4 handige tools voor een backlink analyse
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.