Is dit wel het moment om een webshop te starten? De inflatie drukt op de koopkracht, consumenten zijn prijsgevoeliger en de concurrentie in e-commerce is moordend. Toch blijft het aantal nieuwe webwinkels groeien. Wat trekt ondernemers nog steeds naar het digitale schap?
Volgens Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org, is het startersklimaat in Nederland ondanks alles nog altijd kansrijk. ‘Er zijn andere uitdagingen dan een paar jaar geleden. De e-commercemarkt is volwassen geworden: consumenten zijn kritischer en willen instant gratification, wet- en regelgeving zijn strenger en de regeldruk is hoger. Ondernemers die nu starten, moeten vanaf dag één nadenken over hun positionering, klantvertrouwen, dataveiligheid en duurzaamheid.’
Een van die starters is Dutchies. Oprichter Anne de Korte begon haar telefoonhoesjesmerk in haar eentje. ‘Zonder ervaring in e-commerce of productontwikkeling, maar ineens ben je marketeer, inkoper, klantenservice én logistiek manager in één. En dat in je eentje vanuit de woonkamer.’ De snelle groei bracht ook kopzorgen: ‘We groeiden onszelf letterlijk kapot, misschien een luxeprobleem, maar wel eentje waar je letterlijk van wakker kunt liggen.’
Volgens Peter van Heerde van Rabobank is starten nog nooit zo eenvoudig geweest. ‘Je hoeft echt geen ervaren webshopbouwer te zijn. Er zijn zoveel platforms waar je met een laptop en een muis zo een webshop in elkaar zet.’ Maar, voegt collega Olaf Zwijnenburg toe: ‘Een webshop starten is niet zo moeilijk. Maar een webshop succesvol en winstgevend draaiende houden, dat is een heel ander verhaal.’
Voor Raoul van Neer van Ondernulpuntvijf ligt het succes in een niche. ‘Alcoholvrije bieren zijn op heel veel plaatsen verkrijgbaar. Maar er is geen plek waar je zoveel alcoholvrije bieren bij elkaar vindt als bij ons.’
Waarom starters ondanks alles blijven komen? Omdat kansen blijven lonken – voor wie zich goed voorbereidt. Zoals Ten Ham stelt: ‘Wie goed voorbereid is en een onderscheidend aanbod heeft, kan nog steeds succesvol zijn – maar het vraagt meer dan ooit om visie en doorzettingsvermogen.’
In Twinkle magazine lees je in het volledige achtergrondverhaal hoe starters omgaan met groei, wetgeving, valkuilen én waarom ze ondanks alles vol vertrouwen aan hun avontuur beginnen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Webshops in woelige tijden: waarom starters blijven komen