Booking.com mag aangesloten hotels in België niet langer houden aan zijn laagsteprijsgarantie: op hun eigen website mogen zij voortaan hun hotel goedkoper aanbieden dan bij het platform. De ministerraad heeft een nieuw wetsvoorstel daartoe goedgekeurd.
De Belgische minister van Economie en Consumentenzaken, Kris Peeters, presenteerde het voorstel naar aanleiding van protesten uit de Vlaamse hotelsector. Hoewel de standaardafspraken in Europa toelaten dat booking.com hotels bindt aan de voorwaarde op de eigen site niet goedkoper te zijn, is die eis in Frankrijk en Duitsland al verboden; Belgische hoteliers vroegen hun regering hetzelfde te doen.
Concurrentieveld
'De vrijheid van de hoteliers wordt versterkt en ook voor consumenten is dit een goede zaak, omdat ze betere prijzen kunnen bekomen via de websites van de hotels', verklaren een tevreden Peeters en collega-minister Middenstand Denis Ducarme. Booking.com keurt de nieuwe regeling af, met eveneens het concurrentieveld als argument; volgens het platform krijgen kleinere ondernemers op die manier minder kans zich te weren tegen grote bedrijven die het zich kunnen veroorloven accomodaties goedkoper aan te bieden.
Laagsteprijsgarantie
In samenwerking met de Europese mededingingsautoriteiten besloot booking.com in 2015 een eind te maken aan de voorwaarde dat hoteliers bij externe aanbieders geen lagere prijzen mochten vragen. De Duitse autoriteiten verordonneerden booking.com, onderdeel van de Amerikaanse Priceline Group, nog datzelfde jaar ook tot het loslaten van prijseisen jegens de eigen websites van hotels, evenals de Franse regering. Desondanks bezit het boekingsplatform samen met Expedia nog steeds een duopolie in Europa.
Ik ben benieuwd of dit ook gevolgen zal hebben voor de rest van de markt. Marktplaatsen zoals Bol.com stellen ook zo'n eis.
Dit lijkt op het eerste gezicht positief, maar op de lange termijn is dit juist negatief.
Hoteliers worden niet gedwongen om gebruik te maken van de diensten van Booking.com. Zelfs met de laagsteprijsgarantie kiezen ze er voor. De consument vindt het handig om te zoeken en te boeken via Booking.com. Als de eis weg valt, zullen veel consumenten uiteindelijk hun boeking direct bij de hotelier doen. Meer marge voor de hotelier toch? Ja, tijdelijk. Uiteindelijk zal het businessmodel van Booking.com niet meer werken. Stel nu dat ze weg gaan? Dan zullen de hoteliers moeten concurreren met Adwords. Mijn gevoel zegt me nu al dat dit veel duurder gaat worden voor de hoteliers.
Uiteraard zal booking.com niet zo maar stoppen, maar ze zullen zich wel aan gaan passen. Net als de hoteliers willen ook zij geld verdienen. De kans is dan groot dat ze hoteliers die hun eigen prijzen lager hebben, minder gaan tonen, of ze gaan ook naar een pay per view model of ze bedenken iets anders.
Korte termijn klinkt het goed, op de lange termijn leidt het dwingen van de markt altijd tot inefficiënties.