Twinkle | Digital Commerce

Duitse hotels af van laagsteprijsgarantie Booking.com

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:14

Booking.com is in Duitsland op de vingers getikt door het Bundeskartellamt, dat waakt over eerlijke concurrentie. Duitse hotels mogen nu ook op hun eigen website een lagere prijs voeren dan op Booking.com.

Booking.com’s omstreden laagsteprijsgarantie liep afgelopen zomer al een deuk op toen werd besloten dat alle Europese partners op externe websites een lagere prijs mogen hanteren voor een accommodatie. Op hun eigen site mochten zij dit echter nog niet doen; Booking.com was tot nu toe nooit duurder dan de aanbieder van de accommodatie zelf.

Moeilijke concurrentie
Daar komt voor hotels bij onze oosterburen verandering in, zo beslist de Duitse waakhond. In contracten met hotels mogen geen prijsafspraken meer worden gemaakt. Booking.com mag nog wel de laagste prijs blijven garanderen, maar moet het verschil met andere websites dan zelf overbruggen. ‘De eerdere laagsteprijsgarantie maakte het voor nieuwe reisplatformen moeilijk om de markt te betreden’, aldus Andreas Mundt van het Bundeskartellamt. ‘Hotels zullen hun kamers niet zo snel goedkoper aanbieden op andere websites als zij al een afspraak hebben met Booking.com.’

Transparantie
Booking.com zegt met de lage prijzen juist voor transparantie te zorgen. ‘Consumenten zien de informatie van honderdduizenden accommodaties en vinden er altijd de laagste prijs’, aldus president Gillian Tans volgens reisnieuwswebsite Tnooz.

Booking.com Business
Het van oorsprong Nederlandse Booking.com is onderdeel van de Amerikaanse Priceline Group. Sinds april mikt het online reisbureau ook specifiek op de zakelijke markt met Booking.com Business.