Twinkle | Digital Commerce

Geen volledige laagsteprijsgarantie meer voor Booking.com

2017-11-11
180101
  • 1:14

Alle Europese partners van Booking.com mogen per 1 juli op andere websites een lagere prijs voor een accommodatie vragen. Daarmee komt in Europa deels een einde van de omstreden laagsteprijsgarantie die het bedrijf jarenlang voerde.

Eerder kregen aanbieders uit Duitsland, Frankrijk, Zweden en Italië al toestemming voor het voeren van een lagere prijs op externe websites. Het nieuwe beleid van Booking.com komt onder andere voort uit de wens van de Duitse mededingingsautoriteiten, die vindt dat de prijsafspraken oneerlijk zijn voor de concurrentie  en de keuzevrijheid van consumenten beperken.

Nooit duurder
Of de Europese partners van het boekingsplatform nu ook lagere prijzen gaan voeren op externe sites, is de vraag. Op hun eigen site mogen zij dit nog steeds niet doen; Booking.com is ook in de toekomst nooit duurder dan de aanbieder van de accommodatie zelf. Het bedrijf heeft volgens sommigen een ‘sluwe schikking’ getroffen met mededingingsautoriteiten.

Verschil betalen
Ook wil Booking.com de laagsteprijsgarantie deels in stand houden door consumenten het verschil in prijs van een accommodatie terug te betalen. ‘Mocht in de nieuwe situatie een consument bij een ander online reisbureau een lagere prijs hebben gevonden, dan zal Booking.com het verschil terugbetalen’, zei operationeel directeur Gillian Tans vandaag volgens de Telegraaf.

Booking.com Business
Het van oorsprong Nederlandse Booking.com is onderdeel van de Amerikaanse Priceline Group. Sinds april mikt het online reisbureau ook specifiek op de zakelijke markt met Booking.com Business.