Booking.com staat voortaan toe dat Duitse accommodaties elders online goedkoper worden aangeboden. Eerder werd hetzelfde beleid geïntroduceerd in Frankrijk, Italië en Zweden. Andere Europese landen zullen volgen.
Booking.com maakte vanochtend bekend dat het Duitse hoteliers niet langer zal houden aan exclusiviteitsafspraken over prijzen, beschikbaarheid en boekingsvoorwaarden. Vanaf 1 juli wordt het beleid formeel aangepast - daartoe aangezet door mededingingsautoriteiten - en geharmoniseerd met dat in de drie andere genoemde landen. Een en ander moet leiden tot extra transparantie en concurrentie, waar volgens Booking.com zowel hoteliers als consumenten van kunnen profiteren.
Besteprijsgarantie
Booking.com heeft laten weten zijn partity provisions overal in Europa bij te willen stellen. Daarmee nadert het eind aan de ‘Besteprijsgarantie’ voor Nederlandse boekers. Aanbieders van accommodaties mogen die voortaan voordeliger aanbieden bij andere online reisagenten. Of ze dat doen is de vraag, omdat ze dat op hun eigen site niet mogen doen; Booking.com is ook in de toekomst nooit duurder dan de aanbieder van de accommodatie zelf. Het bedrijf heeft volgens sommigen dan ook een ‘sluwe schikking’ getroffen met mededingingsautoriteiten.
ACM
De Nederlandse ACM was naar eigen zeggen actief betrokken bij het zoeken naar een oplossing in de zaken in Frankrijk, Italië en Zweden en de gecoördineerde Europese aanpak. De waakhond heeft afgezien van een eigen onderzoek 'in de verwachting dat deze Europerse aanpak zou leiden tot het wegnemen van eventuele risico’s op de Nederlandse markt'.
Booking.com Business
Het van oorsprong Nederlandse Booking.com is onderdeel van de Amerikaanse Priceline Group. Sinds kort mikt het online reisbureau ook specifiek op de zakelijke markt met Booking.com Business.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Booking.com wil in heel Europa stoppen met laagsteprijsgarantie
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.