Airbnb, Etsy, Pinterest, Sonos, Twitter en een paar honderd andere internetbedrijven verzetten zich tegen de voorgestelde afschaffing van netneutraliteit in de VS: ‘Mogelijk moeten bedrijven straks tol betalen om klanten te bereiken.’
‘Cyber Monday is a testament to the power of the free and open internet to encourage entrepreneurship, drive innovation, make our lives easier, and to support a healthy economy’, schreven de ondertekenaars van de gisteren verstuurde brief aan Ajit Pai. Volgens hen staat de positie van internet als een open, gelijke handelsplaats op het spel.
Fast lanes
Geadresseerde Pai is voorzitter van de Federal Communications Commission (FCC), die vorige week onder de kop 'Restoring Internet Freedom' conceptregels publiceerde over netneutraliteit. Of eigenlijk het einde daarvan.
Als het aan de FCC ligt, mogen internet service providers (isp’s) bepaalde websites voortrekken. Zo ontstaan volgens de briefschrijvers fast lanes voor betalende bedrijven, terwijl de sites van andere bedrijven worden afgeknepen of geblokt. Daarmee wordt de digitale snelweg een tolweg.
Macht aan kabelaars en telco’s
‘Dit heeft nadelige gevolgen voor kleine en middelgrote bedrijven en hindert innovatieve nieuwkomers om zelfs nog maar van de grond te komen’, staat in de brandbrief. ‘Een internet zonder netneutraliteitbeschermingen komt neer op het tegenovergestelde van een open markt. Een paar machtige kabelaars en telefoonbedrijven wijzen winnaars en verliezers aan, in plaats van consumenten.’
Als google een resultaat geeft en je klikt erop en wordt tegengehouden door de provider omdat die de website tegenhoud dan komt er veel protest van gebruikers. Ik denk dat ze dan snel sites weer in de lucht brengen of veel klanten gaan verliezen.
@Paul: ironisch genoeg bepaald Google al wie het toont, als een site traag is dan zal Google deze heel geleidelijk uit zijn resultaat halen... Dit zou de doodsteek zijn voor het internet zoals we het gekend hebben.
Sinds wanneer wordt alles in Amerika gehost?
@david, Google crawlt de sites toch niet via de kabel? Dat doen ze via de internet backbone rechtstreeks bij de hosting company. Site krijgen binnen Google gewoon een juiste ranking. Ik denk dat Paul gelijk heeft. Het gaat om direct verkeer. Het verschil of men coolblue of bol.com kiest. Wie is dan de snelste en wat betaalt hij er dan voor aan Ziggo?