Twinkle | Digital Commerce

Black Friday wordt snel belangrijkste online shopdag in VS

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:27

Black Friday wint online flink terrein als runner-up belangrijkste shopdag in de Verenigde Staten. De omzet steeg met 21,6 procent naar 3,34 miljard dollar, terwijl de tot nu toe grootste e-commerce dag, Cyber Monday, met 'slechts' 10,2 procent groei de 3,39 miljard dollar aantikte.

Dat meldt Adobe op basis van eigen voorlopige cijfers.

Ook in mobiele omzet blijkt Black Friday dit jaar de winnaar. Afgelopen vrijdag werd de ‘eerste dag in retail history’ waarop meer dan een miljard dollar aan mobiele omzet werd geboekt in de VS. De teller kwam met een groei van 33 procent op 1,2 miljard dollar te staan.

Cyber Monday op mobiel
De mobiele omzet op Cyber Monday kwam daar volgens Adobe met 1,19 miljard dollar net niet op. Wel nam de opbrengst op de smartphone en de tablet vergeleken met vorig jaar flink meer toe, met 48 procent. 35 procent van alle digitale omzet op Cyber Monday kwam van mobiele apparaten.

Meer groei dan het seizoen
De door Adobe becijferde enorme omzetstijging voor Black Friday wordt enigszins bevestigd door comScore, dat zijn definitieve resultaten van afgelopen vrijdag al publiceerde. Volgens het bureau - dat andere definities voor zijn onderzoek hanteerde dan Adobe - zagen Amerikaanse online retailers hun omzet op Black Friday met 19 procent stijgen tot 1,97 miljard dollar. Dat is flink meer dan hoe de online bestedingen tijdens het holiday shopping season tot nu toe (1-25 november) stijgen (12 procent) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. 

Lees ook:
Cyber Monday: Amazon neemt Nu.nl over (28-11-2016)
Online retailtop trekt kortingen door naar Cyber Monday (28-11-2016)
Black Friday wordt gemeengoed voor top Twinkle100 (25-11-2016)