Twinkle | Digital Commerce

CameraNU.nl verschuift focus

2017-09-13
1100618
  • [ingezonden artikel]
  • 5:02

Met een fysieke winkel van 800 vierkante meter en een krachtig online platform, is CameraNU.nl bepaald geen kleintje in de branche van foto- en videografie. Het bedrijf beschikt over een schat aan klantdata waar niet veel mee werd gedaan, maar daar komt verandering in. Intern zijn ze al even bezig met de transitie en binnenkort gaan ook de klanten ‘CameraNU.nl 2.0’ ervaren in het klantcontact via e-mail en social media.

Tekst: Marjolein Brokkelkamp, bureau [De Redactie] / Beeld: Zuiverbeeld

De oprichters van CameraNU.nl hebben het bedrijf op de kaart gezet met passie voor foto en video, gevoel voor ondernemerschap en grote gedrevenheid. Met de solide basis die zij hebben gelegd, is het makkelijk om grote stappen vooruit te zetten in het contact met onze klanten. Wie affiniteit heeft met fotografie en video, kent ons. Dat is mooi, net als de 9,2 die we krijgen als waardering van klanten op Kieskeurig.nl, maar we willen voorloper blijven in de branche”, zegt Michiel Maas, online marketing manager bij CameraNU.nl.

Een product met een verhaal

Collega Ricardo van den Burg, verantwoordelijk voor strategie & beleid bij het bedrijf, licht toe waarin CameraNU.nl zich onderscheidt in de branche: “Consumenten die naar CameraNU.nl komen, willen meer dan wat de generalisten hen bieden. Daar zijn foto en video slechts productcategorieën in een groot assortiment. Generalisten zijn heel goed in de specificaties, maar wij brengen een product met een verhaal. In de praktijk uit zich dat bijvoorbeeld in het uitleggen van de techniek achter fotografische mogelijkheden. Maar ook in het tot in detail delen van de ervaringen van anderen met het product. Onze website biedt naast uitgebreide specificaties veel klantrecensies, vergelijkingsmogelijkheden, adviespagina’s en blogs van onze fans & ambassadeurs. We streven er bij elk product in ons assortiment naar om een eerlijk en compleet beeld te geven. Maar dat is niet het enige waarmee we ons onderscheiden van de concurrentie: de verkoopadviseurs in onze winkel in Urk staan de klanten bij met raad en daad vanuit hun eigen passie voor foto en video. Wij maken het verschil met het persoonlijke aspect.”

Krachtige content van klanten

CameraNU.nl wil als enige specialist in Nederland voor totaaloplossingen in foto en video de positie van koploper behouden en zelfs de voorsprong vergroten. “Hierbij is de klant het uitgangspunt”, zegt Maas. “Als er bijvoorbeeld een nieuwe camera op de markt komt, duurt het vrij lang voordat er informatie beschikbaar is over technische aspecten en recensies van het gebruik. Als liefhebbers zijn wij natuurlijk net zo benieuwd als onze klanten naar de plus- en minpunten van de camera. Om hen zo snel mogelijk uitgebreid te kunnen informeren, zetten we handmatig alle technische specificaties in het systeem. Vervolgens gaan we de camera echt gebruiken en delen we zo snel mogelijk onze ervaringen. We doen het voor onze klanten, maar hebben er zelf ook plezier in.” Ook vanuit klantzijde is er veel activiteit. De content die zij genereren is veel krachtiger dan wat we zelf publiceren”, vervolgt Maas. “We zien op platformen zoals Facebook en Instagram, maar ook in blogs, vlogs en tijdens ontmoetingen, dat klanten zich identificeren met CameraNU.nl. Er wordt enorm veel gedeeld via eigen accounts. Daarnaast maken wij graag ruimte voor mooie beelden, slimme tips en achtergrondverhalen van onze fans en ambassadeurs op onze eigen Facebook-pagina, Instagram-account en website. Dat heel wat klanten ook via bijvoorbeeld WhatsApp en Facebook contact houden met mij – en vice versa, zegt natuurlijk wel wat.”

Van verzamelen naar actie

Tot voor kort werd alle informatie over klanten wel verzameld en bewaard, maar er werd weinig tot niets mee gedaan. Een half jaar geleden is bij CameraNU.nl het project gestart waarmee de rijke klantdata waarover de organisatie beschikt, wordt omgezet naar bruikbare data. Het wordt hierdoor mogelijk een oplossing voor e-mailmarketing en social media te implementeren. Van den Burg licht toe waarom CameraNU.nl heeft gekozen voor Gracious Studios als partner voor deze transitie: “Los van de slimme oplossingen die ze leveren, is er tussen CameraNU.nl en Gracious Studios echt een match. Behalve een goed verhaal - en dat hebben ze - vinden wij het belangrijk dat er ook op persoonlijk niveau een klik is. De mensen die bij Gracious Studios werken zijn toegankelijk, enthousiast en energiek. Dat is precies wat wij zelf ook willen uitstralen naar onze klanten. De meesten zijn er van meerdere markten thuis; het is prettig praten met een webdeveloper die ook verstand heeft van e-mailmarketing. Je kunt dan veel sneller schakelen.”

Cultuuromslag

Inmiddels is alle informatie over de klanten van CameraNU.nl geordend en centraal beschikbaar. De technische opleveringsfase is zo goed als voltooid en binnenkort start CameraNU.nl met nieuwsbrieven die aansluiten op de specifieke interesses van (potentiële) klanten. “We hebben echt een cultuuromslag doorgemaakt. Twee jaar geleden was de winkel tussen de middag een uur gesloten; hoewel heel gebruikelijk in onze regio kan dat vandaag de dag echt niet meer. Het is maar een klein voorbeeld van hoe iedereen binnen CameraNU.nl, van magazijn tot winkelvloer en van administratie tot klantcontactcenter, is meegegroeid met de nieuwe ambities.”

Clicks & bricks zijn één

Maas licht tot slot toe waarom CameraNU.nl  ‘clicks & bricks’ niet als afzonderlijke onderdelen ziet: “Veel klanten oriënteren zich online en komen vervolgens naar de winkel om de definitieve keuze te maken. Wij zien de webshop en de fysieke winkel dan ook niet als twee op zichzelf staande onderdelen van CameraNU.nl, maar als één. Beide verkoopkanalen sluiten naadloos op elkaar aan en completeren elkaar. CameraNU.nl levert producten die emotie vastleggen en verbonden zijn met persoonlijke ervaringen, en dat is echt een aparte tak van sport. Vergelijk het maar eens met andere producten zoals een wasmachine: ze zijn vrijwel allemaal wit en hebben allemaal een trommel die links- of rechtsom draait. Voor de klant is het doel een schone was binnen het beschikbare budget en daarom is het makkelijker om een wasmachine online te kopen dan een camera. Alles willen weten, aanraken en kijken hoe het werkt, spelen daarbij een veel grotere rol - dat maakt de klantreis langer dan bij andere producten. ‘Bottom line’ is dat op welk punt klanten zich ook bevinden op weg naar aankoop van een camera of toebehoren: wij willen er voor hen zijn. De kanalen hiervoor zijn nu ingericht en we zijn ervan overtuigd dat we met alle nieuwe mogelijkheden die dit biedt, onze klanten nóg beter van dienst kunnen zijn.”

Design, development en marketing verbinden

Gracious Studios is opgericht in 2007 en één van de snelst groeiende full-service digitale bureaus van Nederland. Door design, development en marketing met elkaar te verbinden, verwezenlijkt Gracious Studios crossmedia-synergie voor krachtige merken waaronder bol.com, de Persgroep Nederland, Koopjedeal, Dekbed Discounter, Body & Fit. Kijk voor meer informatie op www.graciousstudios.nl.