ABN Amro breekt een lans voor businessmodellen waarbij huren centraal staat, in plaats van kopen. De bank steunt initiatieven van retailers die de stap naar een 'circulair businessmodel' maken; tegen 2020 wil ABN Amro daarmee een miljoen ton CO2-uitstoot besparen.
Retailers hebben een belangrijk aandeel in de transitie naar een economie waarin hergebruikt wordt, vindt de bank. 'Bijvoorbeeld door producten langer mee te laten gaan, te verhuren of als dienst aan te bieden.' Product-dienstsystemen waarin de gebruiker een product huurt en de retailer verantwoordelijk is voor het onderhoud, zorgen volgens ABN voor een langdurige klantrelatie, in plaats van een kortdurig verkoopmoment.
Online leasemodellen
Verschillende webshops hebben inmiddels zelf een leasemodel omarmd. In Duitsland is Otto een eigen huurplatform gestart, 'Otto Now'; in eigen land introduceerde Fietsenwinkel.nl een leasemodel voor fietsen. Onlangs werd dat online aanbod uitgebreid door Fietsvoordeelshop.nl, dat iedere fiets vanaf 799 euro online aanbiedt. In de kledingsector verhuurt bijvoorbeeld modeplatform Lena kledingstukken aan fashionista's; Zoef.com, dat uitbreidt naar België en Duitsland, biedt een online marktplaats voor meer dan duizend verhuurders.
Lees ook: 'Huren is het nieuwe kopen' (Twinkle 4-17)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
ABN Amro: 'Huurmodel levert langdurige klantrelatie op'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.