Twinkle | Digital Commerce

Helft Spanjaarden winkelt niet crossborder

2017-09-01
1033580
  • [nieuws]
  • 1:02

Na de sterke groei van de Spaanse e-commerce markt in 2015, steeg de omzet vorig jaar met ‘slechts’ 15,23 procent tot 2,4 miljard euro. De helft van de Spaanse online consumenten winkelt alleen in eigen land.

Dat staat in een onderzoeksrapport over de Spaanse e-commerce markt van de E-commerce Foundation. In 2015 steeg de omzet met 27,59 procent, waarna de groei afzwakte in het daarop volgende jaar. Voor 2017 voorspelt het onderzoek een omzetgroei van 17 procent tot 28 miljard euro. In het huidige jaar komen er naar verwachting 6 miljoen nieuwe online shoppers bij in Spanje.

Helft in eigen land

Vorig jaar wisten 20,2 miljoen shoppers de weg naar de Spaanse webshops te vinden. Inmiddels winkelt meer dan de helft van de consumenten ook digitaal. Daarvan shopt 52 procent enkel in eigen land, 41 procent koopt ook wel eens in een buitenlandse webwinkel en 7 procent is enkel in internationale shops te vinden.

Desktop populairst

De mobiele apparaten waren vorig jaar nog niet ingeburgerd bij Spaanse online shoppers; 88 procent winkelt via de desktop, 9 procent op zijn smartphone en 6 procent op het tablet.