Productreviews worden steeds belangrijker voor webwinkels. Het blijkt echter dat niet de hoogte van de kwaliteitsscore als doorslaggevende koopfactor telt voor consumenten, maar het aantal reviews.
Een onderzoek dat gepubliceerd is in het magazine Psychological Science geeft dit aan. 132 consumenten kregen een aantal smartphonehoesjes op Amazon.com te zien, in paren getoond. Daarbij stonden per product enkel de gemiddelde score en het aantal reviews.
Ook bij slechte kwaliteit
In de meeste gevallen kozen de consumenten voor het product met de meeste reviews. Deze voorkeur was zo sterk, dat zelfs als beide items een lage kwaliteitsscore hadden, ze voor het artikel met de meeste reviews - en dus ironisch genoeg met meer zekerheid op een slecht product - gingen.
Negatieve reviews eerst
Andere studies bevestigen bovenstaande bevindingen. Een onderzoek gaf aan dat consumenten een product met tussen de 20 en 50 reviews ‘betrouwbaar’ genoeg vinden, zo schrijft Bright. Shoppers lezen als eerste de negatieve reviews - als ze al aandacht schenken aan de beoordelingen - en concluderen vervolgens dat deze irrelevant zijn voor hun koopbeslissing.
Leuk artikel (en leerzaam!).