Er is een nieuwe AdWords-extensie beschikbaar in Nederland: de Callout Extensie. Met deze nieuwe extensie is het mogelijk usp’s van een bedrijf, product of dienst extra te benadrukken, supplementair op de beschrijvingsregels van de advertentietekst.
Tekst: Kimberley Nelis
Callout Extensies in het kort
- 25 karakters
- Tekst moet 'family safe' zijn
- Focus op specifieke en concrete informatie
- Denk in opsommingen in plaats van gehele zinnen
Callout Extensies opzetten
Indien Google whitelisting verleent voor een account, dan wordt er een nieuw tabblad in de Google AdWords Interface zichtbaar: Labs
Het is op dit tabblad mogelijk Callout Extensies toe te voegen op zowel account-, campagne- als advertentiegroepniveau.
Callout Extensies vs. sitelinks
Callout Extensies lijken veel op de huidige sitelinks. Echter, voor sommige doeleinden worden sitelinks geadviseerd en voor andere Callout Extensies:
Wanneer een sitelink?
Als u de bezoeker een snel overzicht wilt geven van de verschillende pagina’s op de website of wanneer u de bezoeker dieper wilt laten landen op een andere landingspagina. Vb. Mannenschoenen, Vrouwenschoenen, Sale etc.
Wanneer een Callout Extensie?
Wanneer u bepaalde eigenschappen van een bedrijf, merk of product wilt benadrukken of als u (om de bezoeker te overtuigen) de advertentietekst wilt uitbreiden zonder daarbij aandacht te verliezen van het product of dienst waarvoor u adverteert. Vb. Gratis verzending, Morgen geleverd, 2 jaar garantie, etc.
Kwaliteitsscore (QS)
Tegenwoordig wordt de kwaliteit van de sitelinks steeds belangrijker voor Google en hebben ze zelfs invloed op de kwaliteitsscore. Het inzetten van generieke usp’s als sitelinks kan er nu voor zorgen dat de landingspagina van deze sitelinks niet relevant genoeg is voor de advertentietekst, waardoor dit de kwaliteitsscore negatief beïnvloedt. Met de komst van Callout Extensies is het mogelijk generieke usp’s te benadrukken zonder dat dit de kwaliteit van een advertentie beïnvloedt.
Bèta
Op dit moment is de Callout Extensie nog in bèta in Nederland. Het is mogelijk whitelisting bij Google aan te vragen. Wanneer de extensie voor iedereen beschikbaar is, is nog niet bekend.
Kimberley Nelis is SEA-manager bij Tribal Internet Marketing.
Beste Kimberley,
2 aanvullingen/opmerkingen op je artikel:
- Callouts en sitelinks concurreren niet met elkaar en worden juist tegelijkertijd vertoond in een advertentie. Je hoeft dus niet de keuze te maken tussen één van de twee, maar je kunt ze combineren.
- De callout extensie is niet meer in beta, Google is het al aan het uitrollen. Voor onze grotere accounts waren ze vorige week al beschikbaar, en ook voor onze kleinere accounts zijn sinds gisteren de callouts beschikbaar. Je kunt ze dan gewoon vinden onder het tabblad advertentie-extensies.
- callout zal pas gaan "concurreren" met de sitelinks zodra ze het zelfde zijn bijv. gratis bezorgd als sitelink en als Call out gebruiken. Maar kunnen altijd samen vertoond worden.
- idd wat Jaap zegt, call out is sinds afgelopen maandag officieel live gegaan. Wij kregen in ieder geval afgelopen maandag een mail van Google: "Zojuist is de Call Out extensie officieel live gegaan als product voor alle AdWords gebruikers. ... Dit product wordt de komende week uitgerold en zal vanzelf verschijnen in accounts."
- money talks bij Google, het zal er voor zorgen dat de organische resultaten weer wat naar beneden worden gedrukt
@Jaap:
Callout extensies en sitelinks concurreren inderdaad niet met elkaar en kunnen samen worden vertoond. Excuses als dit niet duidelijk naar voren komt in het geschreven artikel. Wel is het belangrijk na te denken over hoe je sitelinks en callout extensies inricht: ze hebben beide een andere doelstelling met voor- en nadelen. Dat is uitgelegd in het artikel.
@Koos:
Ik heb zojuist ook vernomen dat Callout extensies uit beta zijn. Whitelisting is daardoor niet meer nodig.
Callout extensies zijn inderdaad voornamelijk CTR verhogend doordat de tekst een groter aandeel van de zoekwoordresultaten inneemt. Voor de adverteerder is het echter ook van toegevoegde waarde dat men meer informatie kwijt kan in de ad (met bijvoorbeeld USP's kort benadrukt).
Ikzelf ben wel benieuwd naar de daadwerkelijke resultaten van verhoging in CTR. Mochten jullie hier significante veranderingen in waarnemen, deel dit dan gerust als reactie!
Leuk artikel! Ik vind de callouts ook echt een waardevolle toevoeging. Vaak benadrukken adverteerders hun USP's in de advertentietekst. Door de USP's naar de callouts te verplaatsen, is er meer ruimte in de advertentietekst om iets te vertellen over het product of dienst dat wordt aangeboden.
@Steffan:
Bedankt. Dat is inderdaad een mogelijke toepassing. Mocht een USP zich echt onderscheiden van de andere aanbieders dan kan het wellicht toch beter presteren in de Ad tekst omdat deze dan beter opvalt dan in de callout extensie. Leuk om hier eens mee te gaan testen.
UPDATE:
De Callout extensies hebben inmiddels een nieuwe naam gekregen: Highlight-extensies. Waarschijnlijk heeft de oude naam tot verwarring gezorgd met de Call-extensies.