Twinkle | Digital Commerce

Zonder conversieoptimalisatie mist u meer dan conversie

2017-05-26
180101

Met conversieoptimalisatie (hierna cro, de afkorting van het Engelse conversion rate optimization) bekijkt u de hele site. Dus ook de organisatie daarachter. En de kanalen waar bezoekers vandaan komen. U analyseert alles om ervoor te zorgen dat de knelpunten boven water komen. En u test welke oplossingen daarvoor het beste resultaat opleveren.

Wanneer u dat goed doet, dan levert dat een hoger conversiepercentage op. En dat betekent dat de waarde per bezoeker stijgt, waardoor u meer uit uw marketingbudget kunt halen. Per bezoeker kunt u meer uitgeven, om dezelfde marge binnen te halen. Maar ik dwaal af.. Want had ik in de titel niet gezegd dat u meer mist dan alleen conversies? Door cro toe te passen haalt u ook meer uit seo, sea en uw content in het algemeen.

Seo
Een goede positie in zoekmachines is voor veel websites van cruciaal belang. Uw website hoog in Google betekent voor de zoeker: deze website is relevant, belangrijk en betrouwbaar. Stel, u zoekt een omafiets. U geeft die zoekopdracht in en u verwacht dat de beste site over omafietsen bovenaan in de zoekresultaten staat. Dat is zo´n beetje het bestaansrecht van Google.

Het is dan ook logisch dat gebruiksvriendelijkheid van steeds groter belang is voor Google. Zo is laadsnelheid steeds belangrijker bij het te ranken. Ook een heldere navigatie is van belang, zowel voor Google als voor uw bezoekers. 404-errors zijn voor seo niet goed, maar voor conversie doen ze het al niet veel beter. De overlap tussen cro en seo is steeds groter. Terecht, wanneer je kijkt vanuit Google. En gelukkig, wanneer je op zoek bent naar een omafiets. Of naar willekeurig wat.

Cro levert u een betere site op. Bezoekers vinden dat fijn. Google ook. Die beloont u met hogere rankings. Het volume en/of de kwaliteit van het verkeer verbetert daardoor; u haalt meer uit uw seo.

Sea
Kan dat nog, een goede AdWords-campagne met behoorlijk wat traffic, zonder de landingpagina’s te optimaliseren? Ik vind van niet. Het mes snijdt aan zoveel kanten; de kwaliteitsscore stijgt naarmate de landing page beter aansluit bij de verwachtingen van de bezoekers. En hoe zuur is het niet als het binnengehaalde (betaalde) verkeer direct weer vertrekt? De landingpage is niet de welkomstmat, want de bezoeker is nog niet binnen. Het is de etalage. Een bouncende bezoeker loopt de winkel voorbij. Die heeft een snelle blik de etalage in geworpen en hij heeft niet gevonden wat hij zocht. U bent in zo’n geval niet alleen een potentiële koper kwijt, maar ook de klikprijs. En die klikprijs was hoger dan nodig was.

Content
Google waardeert een goedgevulde website. Maar het vlees aan uw site moet van goede kwaliteit zijn. Blind varen op zoekwoorden werkt niet en uw website volstampen met nonsens nog minder. Google wordt steeds slimmer en wanneer u het spel van Google wilt meespelen, dan snapt u het belang van waardevolle en actuele content.

Een tekst die aansluit bij de bewoordingen van uw doelgroep is belangrijk om conversie te behalen. Het is ook belangrijk voor de ranking in de zoekmachines. Relevantie is een groot goed. Teksten kun je testen. U bepaalt dan vanuit de bezoeker, dus direct vanuit de doelgroep, welke tekst het beste werkt. Wanneer u dat weet, dan kunt u dat toepassen in de (AdWords) advertenties. En ook doorvoeren in de title tag, de headings, de meta description en in de rest van de elementen die zo belangrijk zijn voor seo. U optimaliseert dan misschien niet op het zoekwoord met het meeste zoekvolume, maar heel gericht op het zoekwoord waarvan u weet dat het uw doelgroep aanspreekt.

Wat mist u zonder cro?
Even op een rij wat u mist onder cro:

  • Gebruiksvriendelijke website
  • Betere rankings
  • Hogere kwaliteitsscore
  • Lagere klikprijs
  • Relevanter en dus hoogwaardiger verkeer
Oh ja, en dan was er ook nog zoiets als harde conversies …