2023-01-21T10:00:12

Twinkle | Digital Commerce

ACM vermaant MediaMarkt wegens transparantie reisaanbod

2017-11-11
25061409
  • 1:12

MediaMarkt moet van de ACM transparanter zijn over de voorwaarden van de online aangeboden Grand Prix-reizen. De elektronicaketen heeft informatie over prijzen, reisaanbieders en garantie inmiddels verduidelijkt.

De waakhond ontving enkele weken geleden signalen van consumenten over het niet naleven van bestaande regels over transparantie van het reisaanbod. Daarop eiste de ACM verduidelijking van de kleine lettertjes omtrent de speciaal samengestelde Grand Prix-reizen die MediaMarkt verkoopt aan leden van zijn loyaliteitsprogramma MediaMarkt Club.

Verplichte kosten tonen

De ACM is reisaanbieders sinds begin juli al actief aan het onderzoeken en waarschuwen op dit terrein: online aanbieders van concert-, theater- en festivaltickets moeten voortaan vaste bijkomende boekingskosten in de getoonde prijzen opnemen. Zo ook MediaMarkt, dat die kosten in één oogopslag zichtbaar heeft gemaakt en de creditcardkosten op 0 heeft gezet.

Vakantiereizen

MediaMarkt bood vorige zomer in samenwerking met Travelbird vakantiereizen aan tijdens zijn campagne 'Vakantiegekte'. Klanten konden gebruik maken van 'All Inclusive Deals, Last Minute Deals, Upgrade Voordeel en Vroegboekvoordeel'. Dit jaar kunnen clubleden sinds maart race-reisjes boeken.

Nieuwe regelgeving pakketreizen

Per 1 juli 2018 gelden aangescherpte regels voor aanbieders van pakketreizen, meldt de ACM. Daartoe behoort onder meer de verplichting om een garantiestelling in geval van faillissement te bieden. De belangenorganisatie controleert daarom nu alvast strenger op transparantie van informatie en voorwaarden en waarschuwt indien die niet op orde is.