Twinkle | Digital Commerce

Bidfood: ‘Online is nu default voor ons’

2017-08-09
20471152
  • 1:58

Deli XL brengt in fasen zijn nieuwe online horecamarktplaats in de lucht. Daarop krijgen partners hun eigen etalage en zo maken ze gebruik van het enorme bereik van het bedrijf, dat per 12 juni omgedoopt is in Bidfood. Wat zijn de eerste ervaringen?

De strategie achter de marktplaats werd al in 2010 vormgegeven. ‘We willen een digitale verbinder zijn’, zegt manager e-commerce & marketing Anouk Beeren. ‘Dat zit echt in ons DNA en dat verhaal hebben we ook allereerst intern gecommuniceerd. Verandering begint immers bij jezelf! Niemand binnen het bedrijf is daardoor bang voor de digitale richting die we ingeslagen zijn. Het woord “online” laten we zelfs weg in de communicatie over de horecamarktplaats, dat is inmiddels default. Wij voelen ons allemaal marketeers die geloven in relevantie, met de focus op conversie. Door de nieuwe strategie hebben sommige medewerkers een heel ander profiel gekregen. Zo hebben we nauwelijks relatiemanagers meer, dit zijn nu foodspecialisten.’

Keuze in prijs en marge

Op de marktplaats kunnen leveranciers hun eigen prijs en marge bepalen. Daarnaast is het mogelijk om de orders via het logistieke systeem van Bidfood te laten verlopen. Beeren: ‘We werken al met een aantal slagers en bedrijven in bloemen en koffie. Nu voegen we steeds meer kleinere artikelen toe. Ook zijn we met grotere leveranciers in gesprek om hun longtail via ons te organiseren.’

Geduld

De afgelopen periode is de horecamarktplaats in fases getest. Daarin moest Beeren nogal wat geduld hebben om resultaat te kunnen zien van nieuwe functies. ‘B2b-klanten handelen vanuit gewoontes’, zegt zij. ‘Met alles wat wij lanceren hebben wij maanden nodig om resultaat te kunnen zien. In b2c is dat veel directer; je ziet traffic en conversie. In b2b kan een test met gepersonaliseerde koopjes bijvoorbeeld twee tot drie maanden wachten betekenen. Dat vinden wij niet altijd leuk, maar als de pilot eenmaal loopt, dan gaat het als een vliegwiel. Het effect zit op de lange termijn.’

Intern transformeren

Hoe kan het dat e-commerce nog niet default is bij andere b2b-partijen? ‘Ik gooi het op visie en lef’, zegt Beeren. ‘Het draait om keuzes maken en aan de hand daarvan je onderneming transformeren. Je moet je hele bedrijf meenemen in de digitalisering. Dat betekent dus niet alleen de afdeling sales en marketing, maar bijvoorbeeld ook inkoop. Het klinkt bijna als een evangelie, maar dat is wel hoe het is.’