Twinkle | Digital Commerce

ACM: 'Neem onvermijdbare kosten standaard op in online ticketprijzen'

2017-11-11
25121413
  • 1:23

Online aanbieders van concert-, theater- en festivaltickets moeten voortaan vaste bijkomende boekingskosten in de getoonde prijzen opnemen. Daartoe roept de Autoriteit Consument en Markt op, die bedrijven tot 1 oktober de tijd geeft om de prijsvermeldingen aan te passen.

De waakhond vindt dat consumenten in het bestelproces nu nog te vaak verrast worden door extra onvoorziene kostenposten, zoals administratiekosten, servicekosten of printkosten. Dergelijke extra's zouden regelmatig tot wel twintig procent duurdere tickets leiden.

Dwangmaatregelen
Ondernemers krijgen nog drie maanden de tijd om de samenstelling van de getoonde prijzen aan te passen. Daarna start de ACM met controleren of ondernemers een correcte prijsvermelding op hun site hebben opgenomen. 'Is dat niet het geval, dan kan de ACM hen daartoe dwingen', waarschuwt de organisatie.

Oneerlijke concurrentie
Transparantie in (online) prijzen is een belangrijke kwestie voor de ACM. Wanneer ondernemers niet duidelijk zijn over de totaalprijs van hun tickets, wordt het moeilijker om online prijzen van verschillende aanbieders naast elkaar te kunnen leggen. 'Dat werkt oneerlijke concurrentie in de hand', stelt de waakhond.

Boete voor KLM
KLM werd in 2014 al op de vingers getikt door de ACM om het scheppen van een onduidelijk kostenplaatje voor boekers. De vliegmaatschappij kreeg een boete van 200.000 euro op de mat wegens het tonen van vliegticketprijzen waarbij 10 euro boekingskosten stonden vermeld. Deze kosten bleken in het boekingsproces niet per volledige aankoop te zijn, maar per besteld ticket. Na een grootschalige controle van prijsvermeldingen in de reisbranche is nu de concert-, festival- en theatersector aan de beurt.