Twinkle | Digital Commerce

We Love Musthaves stopt ermee

2020-11-16
1000562
  • [nieuws]
  • 1:34

De Oisterwijkse webshop We Love Musthaves sluit de digitale deuren. Het besluit volgt op een jarenlange klachtenregen en een dwangsom van 2.000 euro per week, opgelegd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Bestellingen die niet aankomen en geld dat niet wordt teruggestort, het is een greep uit de klachten die de afgelopen jaren opstapelde tegen de webshop We Love Musthaves. Eigenaresse Melanie Karolewski heeft nu besloten om haar winkel te sluiten, zo vertelt ze aan het Brabants Dagblad: ‘Het was de moeilijkste keuze uit mijn leven. Ondanks dat ik een florerende zaak opbouwde, bleven de schulden maar opstapelen. Ik kan wel zeggen dat de laatste jaren zijn uitgelopen op een complete mislukking.’

Concurrentie

De shop werd acht jaar geleden opgericht en wist op social media zo’n honderdduizend volgers aan zich te binden. Volgens de eigenaresse ging het fout nadat de concurrentie enorm toenam en ze in de schulden belandde. ‘Het had niets meer met ondernemen te maken. Terugbetalen van klanten werd erg moeilijk. Ik was simpelweg niet meer in staat alles te betalen en dichtte het ene gat met het andere gat. Vanwege de schulden en het niet willen falen, bleef ik doorgaan. Laat ik vooropstellen, dat ook dat mijn fout is,’ aldus Karolewski.

Dwangsom

De ACM constateerde eind oktober van dit jaar dat de webshop de regels niet in acht nam en legde een dwangsom op van 2.000 euro per week, die op kan lopen tot 20.000 euro. De waakhond sprak de eigenaresse in 2019 ook al aan na klachten van consumenten. Ook de Consumentenbond deed in 2018 onderzoek naar het retourbeleid van de webshop. De bond bestelde zes keer bij de shop en retourneerde ze vervolgens. Het geld werd nooit op tijd teruggestort en soms zelfs helemaal niet. Gedupeerde klanten richtten een Facebookpagina op om anderen te waarschuwen tegen de webshop. Sommigen deden ook daadwerkelijk aangifte tegen We Love Musthaves.