Twinkle | Digital Commerce

Belgische verkopen leverden Coolblue weinig winst op

2017-07-26
19201080
  • 1:08

Investeringen in bestaande en nieuwe servicepunten heeft de winst van Coolblue in België het afgelopen jaar gedrukt. Het nettoresultaat daalde met 12 procent ten opzichte van boekjaar 2015, uitkomend op 757.000 euro.

Dat blijkt uit de jaarrekening die werd gedeponeerd bij de Nationale Bank van België, meldt De Tijd. Eerder werd al bekend dat Coolblue zo’n 28 procent van zijn omzet in 2016 bij onze zuiderburen vandaan haalde. Dit is een uiteindelijk bedrag van 244 miljoen, na een stijging van 36 procent. De bedrijfswinst in de Belgische tak maakte wel een kleine stijging van 9 procent door naar 1,2 miljoen euro.

Investeringen

De gedaalde nettowinst is, naast 'een andere manier van berekenen', het resultaat van investeringen in de buitenlandse markt, met name in servicepunten, waar Coolblue er nu drie van heeft in Antwerpen, Lochristi en Zaventem. In het lopende boekjaar heeft de retailer de Belgen al verblijd met een eigen bezorgservice (CoolblueBezorgt) en een Franstalige website.

Totale omzet

Coolblue boekte in 2016 in totaal 857 miljoen euro omzet, een groei van 55 procent ten opzichte van 2015. Hoewel nog 72 procent van de omzet in ons land gerealiseerd wordt, kiezen Vlaamse webshoppers verhoudingsgewijs vaker dan Nederlanders voor de nummer 4 van de Twinkle100.

Lees ook:
HAL vergroot belang in Coolblue (7-7-2017)