Twinkle | Digital Commerce

Wijnoutlet.nl voor de rechter om misleidende prijzen

2017-07-31
25081410
  • 1:24

Wijnoutlet.nl is op het rechterlijke matje geroepen door de branchevereniging van wijnhandelaren vanwege ‘misleidende reclame’ voor de flink afgeprijsde wijnen. Ook wordt de discounter beschuldigd van het aanzetten tot drankmisbruik.

Er loopt een kort geding tussen de twee partijen, waarvan de uitslag volgens de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW) over ‘een paar weken’ bekend is, schrijft het Financieele Dagblad. Het is de eerste keer dat de branchevereniging een webshop voor de rechter daagt.

Misleidend

Wijnoutlet.nl zou onder andere beweren dat een bepaalde wijn uit 2012 bij concurrenten tien euro duurder zou zijn en dat een wijn uit 2014 een gouden medaille had gewonnen, wat volgens de KVNW genuanceerder ligt. Deze praktijken gaan te ver, vindt de branchevereniging, die discounters een doorn in het oog vindt. De Reclame Code Commissie sprak zich al uit over genoemde ‘misleidende reclames’.

Woekerprijzen

Ronny Bergsma, oprichter van Wijnoutlet.nl, denkt dat de KVNW hem kort wil houden met een rechtszaak. ‘Wij willen als webshop soms meer dan 50 procent korting geven, maar dat mag niet’, zegt hij tegen Tubantia. ‘Met zelf opgelegde regels plaatst de vakhandel de wetgever op afstand en houdt woekerprijzen in stand.’

Twee maten

Bergsma, die zijn webwinkel vorig jaar verkocht aan Gilde Equity Management, is ook kwaad over de beschuldigingen rond het aanzetten tot drankmisbruik. ‘Er wordt met twee maten gemeten’, zegt hij tegen het FD. ‘Supermarkten mogen wel zes flessen aanbieden voor achttien euro, maar als ik op één wat duurdere wijn flinke korting geef, dan zou dat leiden tot drankmisbruik.’

Wijnzusjes

Het twintig jaar oude Wijnoutlet.nl valt onder de groep E-luscious, waar ook andere drankdiscounters als Wijnbeurs.nl, Wijnvoordeel.nl en By the Grape onder vallen.