Twinkle | Digital Commerce

Carrefour plaatst webshopreviews in winkels

2017-07-13
24941403
  • 1:01

Carrefour start een pilot waarin online recensies van zijn webshopklanten naast de betreffende artikelen in een aantal Franse filialen worden geplaatst. De supermarktketen zou op die manier zijn huismerk willen promoten.

Volgens retaildetail.eu kiest Carrefour hiervoor positieve recensies met een hoge sterrenrating, geplaatst in zijn webshop, die betrekking hebben op artikelen van het eigen merk. Daarmee worden consumenten aangespoord de producten te kopen. De pilot start aanstaande maandag.

Hoge verwachtingen
Of Carrefour goed doet aan het uitsluitend neerzetten van positieve recensies, valt te betwijfelen: uit onderzoek van promovendus Alec Minnema blijkt dat een scala aan zeer goede recensies bij webshops met regelmaat juist leiden tot teleurstelling, door de opgewekte hoge verwachting vóór aanschaf van een product.

Kritisch
Het belang - en de subjectiviteit - van online reviews komen bij steeds meer bedrijven en organisaties onder de loep. Zo concludeerde de ACM onlangs uit eigen onderzoek dat consumenten er steeds meer gewicht aan hangen, maar dat zij vaak ook kritisch kijken en beseffen dat er een belang achter kan schuilen.

Maatregelen
Webwinkels nemen steeds vaker maatregelen om dergelijke subjectieve recensies uit te sluiten: Kieskeurig.nl en Amazon maakten al jacht op recensies die geschreven zijn met een beloning in het vooruitzicht.