Twinkle | Digital Commerce

Nextail start met datagedreven 'real time' folder

2017-07-12
25731447
  • 2:26

Op de website van Blokker.nl vinden consumenten vanaf vandaag een 'realtime' reclamefolder. De volledig dynamisch gegenereerde folder wordt gedreven door data en biedt klanten daardoor bijvoorbeeld direct alternatieven voor uitverkochte producten.

Blokker Holding's organisatie Nextail implementeerde de technologie van de 'levende brochure' in samenwerking met software-ontwikkelaar Publitas. Na een stille test bij online winkelformule Cook&Co gaat de folder vandaag live op Blokker.nl. In het najaar volgen Xenos, Intertoys, Bart Smit en Leen Bakker.

Beschikbaar voor retailers
‘Na de zomer zal de technologie worden uitgerold binnen ons productaanbod en zal vanaf dan beschikbaar zijn voor andere retailers’, meldt Guillermo Sanchez, medeoprichter en ceo van Publitas, aan Twinkle. Nextail is daarmee de eerste die de gezamenlijk ontwikkelde technologie gebruikt. Ook het aanbod van retailpartners die zich aansloten sinds de transitie van blokker.nl naar een besloten marktplaatsmodel, Nextail Connect, verschijnt in de dynamische folder.

De folder: ‘ouderwets en authentiek’
Ons online marketingteam is voortdurend bezig met het ontwikkelen en bijwerken van nieuwsbrieven, social media, Google-advertenties – maar de folder is jarenlang hetzelfde gebleven’, vertelt Peter Scholtes, directeur Online Marketing bij Nextail, aan Twinkle. ‘Dat is een meer ouderwetse reclamevorm. De folder blijft een authentiek en belangrijk middel voor de retailer om meer verkeer naar (web)winkels te trekken, maar er zat geen doorontwikkeling in, merkten wij. Daarom gingen we een jaar geleden om de tekentafel met Publitas.’

Stap voor stap
Door de digitale reclamekrant komen diverse commerciële mogelijkheden beschikbaar. Blokker kan bijvoorbeeld dynamic pricing toepassen in zijn webshop. Dat is voor de winkels op dit moment nog toekomstmuziek, maar voor het online assortiment al een feit, aldus Scholtes. ‘We nemen kleine stappen, in eerste instantie brengen we een verrijking van de bestaande folder met specials en thema’s. Je kunt niet zomaar radicaal afwijken van de gedrukte versie die consumenten in de bus ontvangen. Wellicht passen we op den duur dynamic pricing toe in bijvoorbeeld de tweede week van de looptijd, met een referentie in de papieren versie: kijk ook in onze online folder voor de actuele prijs! Ons online assortiment, dat inmiddels zo’n 50.000 producten biedt – tegenover gemiddeld zo'n 6.000 tot 8.000 producten in de winkels –, biedt genoeg speelruimte.’

Alternatieven en seizoensartikelen
Ook biedt de folder direct een alternatief wanneer een product uitverkocht is, op basis actuele voorraden van het online productassortiment. Zo kan bijvoorbeeld een andere kleur of merk worden geopperd, als die wél op voorraad is. In geval van warm weer genereert de folder producten als zwembaden en barbecues, die op een prominente plek tussen de aanbiedingen komen te staan.

Personalisatie
Het gebruikmaken van data stelt Nextail in staat een gepersonaliseerde versie van de reclamefolder te maken. Zo kan op basis van eerdere aankopen door een klant een aanvullende suggestie worden gedaan, bijvoorbeeld een accessoire voor een apparaat. 'Het vernieuwende, dynamische aspect maakt de online folder nog persoonlijker en relevanter, voorkomt daarmee ongewenste spam en draagt bij aan een nog positievere online winkelervaring', aldus Scholtes.