Twinkle | Digital Commerce

5 voorbeelden van personalisatie in webshops

2017-07-10
20481152

Wie slim inspeelt op de individuele behoeftes van zijn klanten, kan een forse toename van de conversie tegemoet zien. Personalisatie is voor veel webshops de meest kansrijke route naar meer groei.

De mogelijkheden om klanten persoonlijk te targetten, zijn legio en de software wordt steeds slimmer. In dit artikel geven we vijf voorbeelden van personalisatie, uit vijf verschillende Yellowgrape-casussen. Moge het je inspireren!

Tekst: Jane Woestenburg

Persoonlijke deal bij Kixx Online

Kixx Online verkoopt baby-, kinder- en tienerkleding van bekende merken. Op de site hebben we een widget geïnstalleerd. Die widget reageert als mensen drie keer de shop hebben bezocht, maar het afgelopen jaar nog nooit iets hebben gekocht.

Tijdens het derde bezoekt activeert de widget een persoonlijke deal. Die persoonlijke deal biedt een korting op het type product waar de bezoeker klaarblijkelijk interesse in heeft. Wanneer de bezoeker de deal activeert, begint een timer te lopen: van 7 dagen naar 0. Zo lang heeft de bezoeker de tijd om van zijn hoogstpersoonlijke korting gebruik te maken: urgentie.

Let wel: het is niet nodig de klant al te kennen of over een e-mailadres te beschikken. Wanneer de bezoeker na een paar dagen terug komt, wordt hij herkend aan zijn ip-adres. Het resultaat? Uit onze a/b test bleek een uplift van 47 procent ten opzichte van de controlegroep die geen persoonlijke deal kreeg.

Een veilig gevoel bij Tegeldepot

Tegeldepot is een grote tegel- en sanitairoutlet. Het bedrijf biedt A-merken voor outletprijzen. Een van de vele personalisatietools die we hebben ingebouwd, is een actief keurmerk. Het keurmerk wordt getoond wanneer een bezoeker aankoopintentie laat zien.

Een bedrijf als tegeldepot kent hoge orderwaardes. Badkamers, toiletten, partijen tegels; ondanks de scherpe prijzen, moet een klant wel even in de buidel tasten. Hoe hoger de orderwaarde, hoe belangrijker de zekerheid. Kan ik dit bedrijf vertrouwen? Hoe gaat men om met problemen, hoe is de service?

Door in de decision fase actief het keurmerk te tonen, stijgt de conversie met 8 procent. Geen slecht resultaat voor een relatief kleine interventie. Dit is ook personalisatie. En ook hier geldt dat je de bezoeker nog helemaal niet persoonlijk hoeft te kennen.

Emailachtervang bij Barbecueshop

Barbecueshop is de grootste webshop voor barbecues en accessoires in Nederland. Barbecueshop is een onderdeel van Create2Fit. Klanten die de site bezoeken, bepaalde interesse tonen, maar niks kopen, krijgen sinds kort een email in hun bus.

Die emails gaan er automatisch uit en wel op de volgende drie triggers: browser abandonment, cart abandonment en opgeslagen winkelwagen. Constateert het algoritme een van deze drie gedragingen, dan krijgt de klant kort (1 tot max 24 uur) na zijn of haar bezoek een mail.

In deze mail staat een samenvatting van de producten die iemand heeft bekeken, of in de winkelwagen heeft gestopt. Een emailadres is dus noodzakelijk. Vaak is daar beschikking over, omdat mensen vanuit een nieuwsbrief klikken, maar er lopen ook scripts in de shop die bezoekers verleiden een emailadres achter te laten.

A/b testen op triggered emails is lastig, omdat het geen events op de website zijn. Wat we wel zien, is dat de mails goed converteren. Bij Barbecueshop converteren consumenten die een getriggerde email ontvangen vier keer beter dan het site gemiddelde.

Groeten van je collega-klanten bij Koffiediscounter

Koffiediscounter is ook een onderdeel van Create2Fit. De webshop verkoopt koffiemachinerie, bonen en nog veel meer. Onlangs hebben we de webshop 'volgehangen' met live notificaties. Het doel: sociale bevestiging.

Live notificaties zijn ludieke, feitelijke inzages in wat er op dat moment in de shop gebeurt. Op dit moment zijn er 174 mensen op de site. Dit product is net verkocht door iemand uit Leeuwarden. Twee andere bezoekers bekijken op dit moment ook deze espressomachine.

Een algoritme bepaalt welke live notificaties een bezoeker ziet en wat het vertoningsaandeel is (hoe vaak hij een live notificatie ziet). Het vertoningsaandeel gaat omhoog naarmate het algoritme de aankoopintentie ziet stijgen.

Op dit moment zijn we nog volop aan het spelen en experimenteren met verschillende soorten live notificaties. Eerste a/b testen laten significante uplifts zien. De hoogst gemeten uplift bedroeg 78,6  procent. Met de groeten uit Amsterdam.

Kracht van aanbeveling bij Voordeeldrogisterij

Voordeeldrogisterij stunt met bodemprijzen voor drogisterijartikelen. Het assortiment is groot en divers, omstandigheden waaronder rake aanbevelingen veel waarde kunnen opleveren. Met de nadruk op rake aanbevelingen.

Standaardproductaanbevelingen zijn gebaseerd op segmentatie. Daar is weinig persoonlijks aan. Bij de Voordeeldrogisterij bouwen we van iedere bezoeker realtime een profiel op, gebaseerd op eerdere ervaringen en look-a-likes.

Op basis van dit profiel, wat zich met iedere actie scherper aftekent, krijgt de bezoeker hoogstpersoonlijke aanbevelingen te zien - speciaal geselecteerd voor u. Nadat we de aanbevelingen implementeerden, is de conversie met 22 procent gestegen. Bezoekers die op aanbevelingen klikken, converteren bovendien 3,5 keer beter dan als zij die er niet op klikken.

Tot slot: hoe hoog is jouw winst?

We komen bij Yellowgrape zelden een webshop tegen waarbij het onderste uit de kan wordt gehaald wat betreft personalisatie. Het is eerder het tegenovergestelde: een zware onderbenutting van kansen. Vergeet niet dat de technische ontwikkelingen op dit terrein zich bijzonder snel opstapelen.

De voorbeelden in deze casussen, losstaand al goed voor imposante conversieboosts, opereren in het echt natuurlijk niet losstaand. Ze zijn onderdeel van een veel breder spectrum aan interventies op het gebied van personalisatie. Wie op alle fronten personalisatie toepast, en dat weer naadloos integreert met alle andere middelen en kanalen, mag zich verheugen op de echte magie.

Jane Woestenburg is Junior Campaign Manager bij Yellowgrape.

Lees ook:
Vijf inspiratietips voor personalisatie in je webshop, deel 1 (12-6-2017)