Twinkle | Digital Commerce

'Helft mogelijke omzet Belgische webwinkels lekt naar buitenland'

2017-07-07
27111524
  • [nieuws]
  • 1:06

Belgische e-commerce bedrijven verliezen meer dan de helft van hun mogelijke omzet - 53,7 procent - aan het buitenland; dat zou neerkomen op een verlies van 13.000 en 15.000 banen in de sector. Dat blijkt uit onderzoek van de Belgische handelsfederatie Comeos, die een consumentenenquête bij de zuiderburen hield.

Minister van Werk Kris Peeters reageerde op de verontrustende geluiden met een al vaak herhaalde oproep tot een 'tax shift'. Ondanks een conclusie van het onderzoek dat acht op de tien Belgen er genoegen mee nemen dat een pakje alleen tijdens kantooruren wordt geleverd, doet de langere levertijd ten opzichte van buitenlandse webshops vaak de deur dicht.

Maatregelen
Peeters beloofde in mei met specifieke maatregelen te zullen komen om de kosten te drukken; de minister pleit al langer voor lastenverlaging. Ook ondernemers uit de branche zelf luidden onlangs de noodklok. Peeters' collega Alexander De Croo schatte het aantal naar het buitenland verdwenen banen bij de zuiderburen kortgeleden zelfs rond de 30.000.

Starre wetgeving
Comeos wijst, eveneens niet voor de eerste keer, naar een starre wetgeving op het gebied van nacht- en zondagwerk en de hoge loonkosten in de Belgische e-commerce, die gemiddeld wel 17 procent hoger zouden liggen dan in Nederland.