Twinkle | Digital Commerce

Qiy Foundation's weg naar ‘digitale zelfbeschikking’

2017-11-11
1536864
  • 2:10

Qiy Foundation wil consumenten controle geven over hun eigen gegevens. Retailers en andere partijen abonneren zich in feite op individuele klantinformatie. ‘Consumenten bepalen zelf welke interesses, voorkeuren en profielinformatie ze delen.’

Dat zegt Marcel van Galen in gesprek met Shopper Marketing Update, een zustertitel van Twinkle. Van Galen is de geestelijk vader van Qiy Foundation en binnenkort spreker op het Shopper Marketing Event.

Qiy Foundation ontwikkelde een afsprakenstelsel, dat een antwoord biedt op de ongebreidelde groei van persoonlijke data. Consumenten hebben doorgaans geen idee van, noch regie over bewaarde gegevens en de inzet daarvan.

Algemene verordening gegevensbescherming
De Nederlandse non-profitorganisatie biedt volgens Van Galen ‘een mensgerichte oplossing voor toegang tot, het beheren van en het delen van zijn gegevens, oftewel digitale zelfbeschikking’. Het stelsel is helemaal ontwikkeld in lijn met de Europese Algemene verordening gegevensbescherming. Die wordt binnen een jaar, op 25 mei 2018, van kracht. Van Galen stelt dat de communicatie tussen retailers en consumenten verbetert naarmate ze meer gewenst en relevant is. Minder hagelschoten, meer maatwerk dus.

Abonnement op klantinformatie
Op basis van Qiy’s afsprakenstelsel is Dappre ontwikkeld. Van Galen daarover: ‘Met deze mobiele app hoef je (als consument, AvO) voortaan alleen nog maar je eigen gegevens bij te houden. Anderen kunnen zich eenvoudig abonneren op de informatie die je met hen wil delen. Tegelijkertijd kun je jezelf abonneren op de informatie die anderen met jou willen delen. Daarnaast kun je over een directe lijn veilige berichten uitwisselen met mensen en organisaties, individueel en in groepen.’

Bonuskaart zelf inregelen
Hij gebruikt een klantpashouder van Albert Heijn ter illustratie van de mogelijkheden: ‘Als die vandaag zijn Bonuskaart activeert, krijgt hij in de loop van de tijd mailberichten die steeds nadrukkelijker aansluiten bij zijn koopbehoefte. Althans, dat is de ambitie. Met behulp van de Dappre-app kan de Bonuskaarthouder dat meteen vanaf dag 1 zelf inregelen. Je zit als consument zelf aan de knoppen en bepaalt zelf welke interesses, voorkeuren en profielinformatie je deelt. Je kunt bijvoorbeeld direct laten weten: ja, ik heb wel graag aanbiedingen per mail over frisdrank, verzorgingsproducten en ontbijtproducten, maar laat die promoties voor diervoeding of kinderproducten maar achterwege. Of: ik wil me af en toe ook laten verrassen, maar het percentage ‘verrassende producten’ wil ik hooguit 20 of 30 procent hebben. En als me dat niet bevalt, dan schroef ik dat weer terug naar 10 procent bijvoorbeeld.'

Van Galen is een van de sprekers op het Shopper Marketing Event, op donderdag 22 juni  in De Landgoederij te Bunnik. Hij zal een uitgebreide en vooral praktische toelichting geven op zijn Qiy Foundation. Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit, is dagvoorzitter van het Shopper Marketing Event.


Gerelateerde artikelen: