Twinkle | Digital Commerce

Negen essentiële marketingtaken bij de start van je webshop

2017-06-06
24821395

Je bent vast nog aan het puzzelen met het webshopsysteem en moet nog van alles op de rit krijgen voordat je jouw shop kunt openen. Toch is het slim om je juist in déze fase al bezig te houden met online marketing. Je kunt dan tijdig belangrijke marketingkeuzes maken en er rekening mee houden bij de inrichting van je webshop. Dit kan je later veel tijd besparen.

Tekst: Christian Waijers

1. Domeinnaam kiezen
Is het kiezen van een domeinnaam een marketingkeuze? Jazeker! Je domeinnaam is namelijk hét uithangbord van je shop. Een sterke domeinnaam komt professioneel over en een logische URL zorgt voor herkenning van je merk. Ook ben je met een eigen domeinnaam beter vindbaar voor zoekmachines én klanten.

Je domeinaam is meestal gelijk aan je brandnaam. Besteed hier dus aandacht aan, want eenmaal gekozen verander je niet zo snel meer. Vaak heb je dan je huisstijl erop ingericht, het op verschillende plaatsen gecommuniceerd en er naamsbekendheid mee opgebouwd. Benieuwd of je domeinnaam nog beschikbaar is? Kijk dan hier.

2. Social media vastleggen
Maak accounts aan voor alle bekende social media, ook als je die niet (direct) gaat gebruiken. Je weet dan zeker dat er niemand anders met jouw gebruikersnaam vandoor gaat. Het is handig als je nu al weet wat je domeinnaam is. Richt vervolgens de social accounts in die je wilt gebruiken en bepaal hoe en wanneer je deze gaat inzetten. Ook vóór je site live is, kun je al een netwerk opbouwen!

3. Zoekwoorden bepalen
Heb je al nagedacht over hoe je bezoekers naar je winkel trekt? Met een goede social media strategie kom je een eind, maar ook een hoge positie in Google draagt hieraan bij! Daar gaat wel de nodige tijd en moeite in zitten en dat begint met het bepalen van jouw zoekwoorden.

4. SEO op je pagina’s toepassen
Heb je uitgewerkt welke zoekwoorden jou het meeste verkeer (en conversies) kunnen opleveren? Dan is het tijd om jouw pagina’s te optimaliseren voor deze zoekwoorden. Bij productpagina’s kun je dit het beste doen tijdens het invoeren van je artikelen, dat scheelt je later werk. Productpagina’s lijken vaak op elkaar, dus je kunt een vast format aanhouden voor de plekken waar je jouw zoekwoorden verwerkt.

5. Coming Soon pagina lanceren
Met het goed instellen en inrichten van je webshop ben je meestal wel even zoet. Daarom is het slim om al zo snel mogelijk een Coming Soon pagina live te zetten. Je kunt dan jouw aankomende webshop promoten en zorgen dat je al door Google wordt opgenomen. Hierdoor heb je al een flinke (marketing)stap gezet voordat je webshop écht open gaat.

6. Google Search Console koppelen
Nu wordt het even wat technischer. Google Search Console is een handige tool om te controleren of je website goed wordt geïndexeerd door Google. Zeker als je winkel net geopend is, is het verstandig om dit te controleren. Ook zie je in Search Console via welke zoekwoorden mensen in je webshop komen. Dit is iets wat je eigenlijk vanaf het begin af aan in de gaten wilt houden.

7. Google Analytics instellen
Google Analytics is een andere tool van Google die niet mag ontbreken in je marketingprogramma. Vooral in de beginfase is het belangrijk om het gedrag van je bezoekers in kaart te brengen. Als het goed is ben je dan nog de inrichting van je webshop aan het finetunen. Google Analytics kan je inzicht geven in hoe bezoekers navigeren, welke pagina’s en artikelen ze bezoeken (en welke níet) en waar ze afhaken. Aan de hand van deze inzichten kan jij je webshop verbeteren.

8. Nieuwsbrieven inplannen
E-mailmarketing is voor webshops dé manier om klanten te verleiden tot een herhaalaankoop. Zorg er dus voor dat je e-mailadressen verzamelt.  Vervolgens kun je de momenten en frequentie plannen waarop je nieuwsbrieven verstuurt naar je achterban. Je kunt de nieuwsbriefmodule van Mijnwebwinkel gebruiken of meteen kiezen voor een meer geavanceerde tool zoals MailChimp.

9. Links verzamelen
Met de hierboven genoemde taken kun je al starten voordat je shop open is. Het verzamelen van links is een van de eerste dingen die je wilt doen nádat je ‘live’ bent. Linkbuilding is een van de belangrijkste methodes om te zorgen dat je pagina’s hoger in de zoekmachines komen. Als er meer links naar je website verwijzen, zal de site bovendien vaker door Google worden gecrawled en worden wijzigingen eerder in Google zichtbaar.

Volg je deze negen stappen, dan maak je gegarandeerd een knallende start met je webshop!

Christian Waijers is marketeer bij Mijnwebwinkel.nl.