Terwijl heel Nederland van het warme weer geniet, hebben logistiek dienstverleners in e-commerce moeite om de plotselinge groei van het aantal online bestellingen bij te benen. Dynalogic spreekt van een ‘tsunami aan e-commerce orders’.
De eerste ‘boosdoener’ is het vakantiegeld dat in mei werd gestort. Toen dat samenviel met de lange, zomerse weekenden Hemelvaart en Pinksteren kreeg PostNL het benauwd van het aantal tuinstoelen waarmee zijn busjes ineens volstonden. 'Deze pieken zijn voor ons ook nieuw. We zetten alle zeilen bij', aldus PostNL twee weken geleden.
Capaciteitsproblemen
Dynalogic is door consumentenprogramma Radar op het matje geroepen vanwege webbestellingen van partijen als bol.com, Coolblue, wehkamp en Decathlon die niet volgens afspraak worden geleverd. Er zou sprake zijn van ‘capaciteitsproblemen’, ‘sorteerfouten’ en onjuiste communicatie richting shoppers over wanneer een pakket geleverd wordt.
Achterstand ingelopen
De vervoerder zegt dat de achterstand in het verwerken van de bestellingen inmiddels ‘vrijwel is ingelopen.’ ‘Wij hebben een piek als deze nog niet eerder meegemaakt’, aldus het bedrijf in een schriftelijke reactie aan Radar.
Lees ook:
Neckermann.com in opspraak na uitblijven leveringen (12-6-2017)
Ik vond het al zo druk in de oxo Good Grips shop. Logisch, waarom zou je naar de winkel gaan?
Ik bekeek zonet de Facebook pagina van Coolblue maar daar loopt het blijkbaar de laatste drie weken echt helemaal mis! En het loopt dan vooral mis met de logistiek. En die logistiek loopt te pronken met sterke cijfers van de pakjes maar telkens dat er een onverwachte piek komt staan ze met een mond vol tanden en loopt alles in het honderd. Ze hebben dan ook weinig controle, je kan best vragen achter extra chauffeurs maar als je bagger condities geeft aan die schijnzelfstandigen die nu allemaal aan het vasten zijn en met deze hitte, ja dan denkt die doe het lekker zelf!