Twinkle | Digital Commerce

‘Consument wantrouwt nieuw eID-stelsel’

2017-10-05
19201080
  • 1:18

Consumenten hebben een ietwat sceptische houding ten aanzien van het nieuwe eID-stelsel. Zij hebben onbegrip voor het feit dat er meerdere identificatie- en authenticatiemiddelen - als iDin, DigiD en Idensys - naast elkaar bestaan. Ook is er wantrouwen ten opzichte van de samenwerking tussen banken, overheid en bedrijven.

Dat concludeert onderzoeksbureau Samr op basis van een studie in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Een digitaal inlogsysteem moet vooral snelheid en gemak brengen, daarna wordt veiligheid een issue. Consumenten verwachten over het algemeen dat online inlogmethodes zeer veilig zijn.

Afwachtende houding
Doordat consumenten de meerwaarde van het eID-stelsel niet zien, hebben zij een afwachtende houding ten opzichte van het gebruik van de nieuwe methodes iDin en Idensys. DigiD is vertrouwd en wordt dus wel toegepast.

IDin
Consumenten vermoeden dat er een commercieel belang is tussen banken, bedrijven en overheid op het gebied van inloggen. Vooral over iDin is er angst dat bedrijven en banken persoonlijke gegevens en betaalinformatie onderling uitwisselen. IDin werd in november geïntroduceerd als een systeem waarmee bijvoorbeeld webwinkeliers weten ‘wie er aan de andere kant zit’.

Eén aansluiting voor webwinkels
Thuiswinkel.org maakt zich sterk om iDeal en iDin nog dit jaar gekoppeld te krijgen. Het logo van iDin lijkt niet toevallig op dat van iDeal, wat consumenten volgens Samr verwarrend vinden. In de position paper van Thuiswinkel.org voor 2016 stond al de aanbeveling om 'een aggregatiefunctie tussen iDin en Idensys, en eventuele toekomstige eID-oplossingen te realiseren, zodat één aansluiting voor een webwinkel volstaat.'