Het aantal betalingen met iDeal is in het afgelopen jaar met ruim 30 procent gestegen. Deze groei is in het huidige jaar doorgezet.
Dat blijkt uit cijfers van Currence, de merkeigenaar van iDeal. In april 2021 kwam de groei ook neer op 30 procent in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder, toen Nederland middenin de eerste lockdown zat. Behalve transacties binnen de e-commerce wordt iDeal ook veel gebruikt voor bijvoorbeeld mobiele betaalverzoeken, boetes, periodieke facturen en abonnementen.
Naast iDeal is Currence ook eigenaar van online identificatie- en inlogmethode iDIN. Volgens Currence zijn in 2020 7,5 miljoen iDIN-transacties verwerkt. Dat is evenveel als in de vier voorgaande jaren bij elkaar. IDIN werd in 2016 ingevoerd en wordt onder meer gebruikt om veilig in te loggen, leeftijden te controleren en iemand betrouwbaar digitaal te identificeren.
Aan de andere kant zag Currence het gebruik van papieren Acceptgiro’s hard teruglopen: van 8,7 miljoen in 2019 naar 6,4 miljoen in 2020. Het aantal organisaties dat Acceptgiro’s verstuurt, daalde ook fors van 16.600 naar 9.000. Veel verzenders stappen over op digitale alternatieven.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Sterke toename gebruik iDeal in coronajaar
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.