Twinkle | Digital Commerce

Mobiel betalen stijgt met 68 procent

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 1:15

Het aantal aankopen dat online shoppers plaatsen via hun smartphone, is afgelopen jaar gestegen met 68 procent ten opzichte van 2015. Daarbij groeit ook het aandeel van iDeal: bijna de helft van mobiele orders wordt daarmee betaald.

Dat blijkt uit de nieuwe E-commerce Payment Monitor van onderzoeksbureau GfK. Nederlandse consumenten deden in 2015 8,9 miljoen mobiele transacties, vorig jaar waren dat er 14,9 miljoen. Het totale aantal online aankopen steeg in 2016 met 22 procent naar 174 miljoen euro.

Klein totaalaandeel
De flinke groei van online shoppen via de smartphone blijkt daarom een druppel op de gloeiende plaat: in totaal vindt nog geen 10 procent van alle online betalingen via mobiel plaats. 'We lopen daarmee fors achter op bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, waar al meer dan 30 procent van alle e-commercetransacties via de smartphone verloopt. In China ligt dit percentage zelfs boven de 70 procent,' zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.

Betaallandschap
De nieuwe cijfers over het betaallandschap wijzen uit dat de verschillende betaalmethoden nagenoeg hetzelfde marktaandeel hebben als in 2015, op enkele uitzonderingen na:











AfterPay zag zijn aandeel het sterkst groeien met 49 procent en beslaat nu drie procent van het totaal aantal betalingen. IDeal blijft verreweg het populairste betaalmiddel onder Nederlanders en groeit gestaag: in 2,5 jaar is het aandeel ervan verdubbeld van 24 naar 47 procent.Thuiswinkel.org pleit voor een spoedige koppeling van online identificatiemethode iDin aan iDeal.