Met de overname van PS Nachtdistributie breidt PostNL zijn logistieke netwerk uit. De vervoerder, die het grootste logistieke e-commerce bedrijf van de Benelux wil worden, vergroot daarmee zijn capaciteit voor pakketverwerking en -bezorging in de nachtelijke uren.
‘We hadden nog geen nachtdistributie; er wordt ’s nachts wel gesorteerd, maar de eerste busjes worden rond 07.00, 07.30 ingeladen,’ vertelt woordvoerder Jelleke van Rantwijk aan Twinkle. ‘Bezorgers kunnen vanaf nu onze retailklanten ’s nachts beleveren, bijvoorbeeld opticiens of audiciens bevoorraden of monteurs van fotocamera’s of telefoons van materiaal voorzien.’ PS Nachtdistributie, dat vanuit een modern sorteercentrum in Vianen opereert, blijft zelfstandig opereren onder de vlag van PostNL.
Mogelijk latere cut-offtijd
Navraag door Twinkle leert dat webwinkels op korte termijn nog geen concrete veranderingen zullen ondervinden van de overname, maar in de toekomst biedt het nieuwe nachtdistributienetwerk zeker opties voor e-commerce, aldus Van Rantwijk: ‘Voorlopig blijft alles draaien zoals het nu bestaat, maar in de toekomst zouden webwinkels hun pakketten wellicht later in de nacht bij ons kunnen aanleveren en zou hun cut off-tijd daardoor verder opgeschoven kunnen worden.’
24 uur per dag, 7 dagen per week
In zijn streven de sterkste e-commerce fulfilment-partij van de Benelux te worden, creëert PostNL met de overname draagkracht voor de groeiende vraag naar flexibiliteit en same day-levering, verklaart Gerrit Mastenbroek, directeur Pakketten & logistiek. ‘Bezorging van pakketten in de nacht hoort daarbij, op die manier spelen we in op de drukte die we zien op wegen en in binnensteden gedurende de dag. Door deze overname kan PostNL 24 uur per dag, 7 dagen in de week pakketten in de Benelux bezorgen.’
PostNL baant weg voor nachtleveringen
2017-05-03T10:54:00
2017-05-28
24311367
Zo'n twintig jaar geleden heb ik in opdracht van DAf en in samenwerking met Maastricht onderzoek gedaan naar de belasting van chauffeur bij nachtdistributie. Daarbij bleek dat los van allerlei andere factoren die nachtdistributie niet persé goedkoper (efficienter) maken, de snelle wisselingen van lichtintensiteiten bij nachtdistributie zo belastend was dat we er van uit konden gaan dat als daar geen technische oplossing voor gevonden zou worden, die belasting tot problemen zou leiden.