Twinkle | Digital Commerce

Reparatie binnen redelijke termijn en zonder ernstige overlast

2022-10-12
1120630
  • 1:55

Wanneer je een webwinkel runt, heb je automatisch te maken met verschillende wet- en regelgeving. Ank van Heeringen werkt sinds 2005 als jurist bij Thuiswinkel.org en bespreekt in haar artikelen voorbeelden uit de praktijk.

De consument

Mijn aankoop was binnen drie maanden defect. De klacht is bevestigd door de verkoper. Reparatie van het apparaat duurde zes maanden, zonder enige compensatie of tijdelijke vervanging. Na de reparatie keerde het oorspronkelijke probleem binnen vier weken weer terug. Omdat dit probleem een reactie teweegbrengt in de veiligheidsinstallatie in de meterkast, met kortsluiting als gevolg, heb ik aangegeven geen vertrouwen meer te hebben in dit apparaat. De verkoper ging akkoord met omruiling. De te verwachte levertijd was uiterlijk twintig dagen. Daar kwamen nog enige maanden bij. Voor mij was de maat vol. Ik kreeg de toezegging dat ik mijn geld terug zou krijgen. Dat is niet gebeurd.

De ondernemer

De consument heeft in januari 2021 een apparaat aangekocht. Hij was daar niet tevreden over. Onze service reikt zover om in oktober 2021 aan te bieden om het apparaat terug te nemen zodat hij wat anders kon uitkiezen. De consument heeft dat gedaan. De levertijd was wat langer dan gebruikelijk, maar voor dit product niet uitzichtloos. Op afzienbare termijn kon er geleverd worden. Wij hebben begrip getoond, maar geen toezegging tot restitutie. Dit is voor ons nog steeds van toepassing.

De commissie

De commissie concludeert dat het apparaat binnen korte tijd na aankoop defect was. De reparatie heeft zes maanden geduurd. Korte tijd daarna trad hetzelfde defect op. De verkoper stelt dat de service zover reikt dat de consument iets anders uit mocht zoeken. Dat is echter niets anders dan waar de consument recht op had. Nu levering binnen afzienbare tijd ook niet mogelijk bleek, had de consument het recht om de overeenkomst te ontbinden. De klacht is gegrond. De consument moet zijn geld terug krijgen.

Mijn oordeel

De consument mag verwachten dat het gekochte product die eigenschappen bevat die voor een normaal gebruik nodig zijn. Als blijkt dat dat niet zo is dan moet de verkoper de gelegenheid krijgen om het probleem op te lossen; binnen redelijke termijn én zonder ernstige overlast. Ernstige overlast kun je voorkomen door tijdelijk een vergelijkbaar leenexemplaar beschikbaar te stellen. Als dat niet mogelijk is dan volgt vervanging van een gelijkwaardig product. Als dat ook niet mogelijk is dan rest de ontbinding van de overeenkomst.

Ank van Heeringen
Jurist Thuiswinkel.org

Wil je reageren op dit artikel of heb je zelf een vraag, stuur dan een mail naar ankvanheeringen@thuiswinkel.org