Twinkle | Digital Commerce

Modeketen zoekt concurrentie e-tail via personal shopper

2017-05-28
25081410
  • [nieuws]
  • 1:19

De Belgische modeketen e5 stelt personal shoppers beschikbaar die klanten een uur lang gratis rondleiden en adviseren over artikelen in zijn winkels. Het bedrijf wil daarmee een pluspunt voor de consument creëren om fysiek te winkelen, in plaats van aankopen online te doen.

E5 stelt de personal shopping-service in al zijn winkels beschikbaar, na een succesvolle pilot in tien vestigingen. Klanten kunnen in de winkel of via een online agenda op de website van het bedrijf een afspraak van een uur inplannen. De personal shoppers zijn medewerkers van e5, die getraind zijn om de wensen van de klant in kaart te brengen.

Sterke punten uitspelen
'Waar de voordelen van online shoppen vooral liggen bij het bijna oneindige aanbod, ligt de kracht van de winkels in de persoonlijke service,' benadrukt ceo Ronald Boeckx. 'We zien tegenwoordig een aantal collega’s in de sector die in problemen komen, doordat ze enerzijds online winkelen als een enorme bedreiging zien, maar anderzijds er niet in slagen om hun sterke punten uit te spelen. Het is tenslotte de klant die het verkoopkanaal kiest en het is de retailer die zich moet aanpassen.

Van Tilburg
In Nederland onderzoekt modebedrijf Van Tilburg Mode & Sport ook een personal shopper-dienst; de keten doet dit zowel voor zijn online als offline kanaal. Uit eigen onderzoek onder 2.500 klanten constateerde Van Tilburg dat 43 procent van hen openstaat voor het gebruikmaken van persoonlijke assistentie.

Lees ook: 'Branchegeluiden: persoonlijke stylisten in modewebwinkels' (Twinkle 5-2015).