Twinkle | Digital Commerce

Europese Commissie onderzoekt verbetering online consumentenrecht

2017-11-11
25091672
  • 1:08

Er is nog aardig wat ruimte voor de verbetering van consumentenrechten in Europa en de aanpassing ervan aan het digitale tijdperk. Dat concludeert de Europese Commissie in een nieuw rapport, dat de start is voor versterking van het rechtskader voor consumenten en bedrijven.

Daarmee krijgen consumenten een betere uitgangspositie bij (dreigende) conflicten met verkopers of schendingen van hun privacy. De komende maanden analyseert de Europese Commissie daartoe mogelijke aanvullingen van de EU-regelgeving.

Rechten op online platforms
Volgens Brussel moeten internetshoppers die online platforms bezoeken, onder meer 'kunnen weten of zij van een professionele verkoper of een andere consument kopen en of zij onder de regels inzake consumentenbescherming vallen'. De Europese Commissie zet vraagtekens bij 'transparantie van online tussenpersonen': daardoor zouden consumenten moeilijk hun rechten kunnen uitoefenen.

Gratis internetdiensten
Daarnaast ziet de Europese Commissie een noodzaak voor het uitbreiden van consumentenbescherming naar gratis online diensten. Gebruikers 'betalen die met hun gegevens', aldus EU-commissaris voor Justitie en Consumentenzaken Věra Jourová. Ze genieten niet dezelfde rechten als klanten van betaalde diensten; dat moet veranderd worden, vindt het bestuursorgaan.

Koopfraude
De Europese Commissie presenteerde zijn rapport op dezelfde dag dat de NOS op basis van onderzoek meldt dat Nederlanders die slachtoffer werden van online koopfraude, negen van de tien keer hun geld niet terugkrijgen. Ook daar wil Brussel een stokje voor steken door 'slachtoffers van oneerlijke handelspraktijken het recht van contractuele en/of buitencontractuele verweermiddelen te garanderen, zoals het recht de overeenkomst te beëindigen en het betaalde bedrag terug te krijgen'.