Primark moet zijn Nederlandse offline only strategie nog maar eens overwegen. Uit een studie van Q&A Research & Consultancy blijkt dat 45 procent van de consumenten graag online bij deze keten wil winkelen. ‘Op de lange termijn loopt Primark het risico omzet mis te lopen’.
Ook andere fysieke winkelbedrijven moeten volgens het onderzoek de stap naar online maken. Voor Flying Tiger, dat momenteel achter de schermen werkt aan een Nederlandse webwinkel, ziet 36 procent van de consumenten graag een online koopmogelijkheid, voor Action 25 procent en Intratuin 16 procent.
Retail ranking
Q&A Research & Consultancy stelde net als voorgaande jaren een lijst op met retailers die ‘toekomstbestendig’ zijn: de retail ranking (pdf). Drie factoren zijn daarbij belangrijk: een onderscheidende winkel, het vermogen om veel traffic te genereren en een goed online profiel. Albert Heijn, Kruidvat, Gall & Gall, Lidl, Hans Anders, Coolblue, Intratuin, Ikea, Rituals en Primera presteren hier het beste op.
Onderscheidend
Voor 70 procent van de retailers geldt dat het onwaarschijnlijk is dat consumenten er bij hun eerstvolgende aankoop weer terugkomen. De meest onderscheidende winkels zijn Lush, Rituals en de Wereldwinkel. 21 procent van de retailers wordt als écht onmisbaar gezien door consumenten, zoals Lidl, Keurslager en Kruidvat. 13 procent zou niet gemist worden.
Dat is inderdaad een no-brainer. Elke offline retailer met een bepaalde bekendheid profiteert van een online uitrol. Aan de andere kant denk ik dat niet elke offline winkel persé een webshop moet uitrollen. Wanneer je een kleine winkel hebt en je wilt groeien kun je ook beuwst kiezen voor een offline groei. Daar heb je verstand van en zo kun je alle aandacht focussen op datgene wat je kent en kunt (natuurlijk zou elke retailer wel een website moeten hebben om in te spelen op prkatische vragen als openingstijden etc.).
Als je het doorrekent zul je erachter komen dat Primark gezien haar enorm lage gemiddelde prijs een website nooit rendabel zal krijgen. Al helemaal niet met een retouren percentage op dames van minstens 50%
In het algemeen kun je wel stellen dat een winkelformule niet meer zonder website kan, hoe beroerd die webwinkel vaak ook vorm is gegeven.
Maar met betrekking tot Primark wordt vergeten dat de winkelsfeer, die enorme ruimtes vol met mode en klanten, de producten die niks lijken te kosten, dat is een beleving die het sterkste punt van Primark vormt omdat niemand dat kan evenaren. Ook webshops niet Dus die consument kan dat dan wel willen, maar komt sowieso wel naar de Primark. Dat het bedrijfskundig een groot probleem zou gaan worden komt daar nog eens bij.
Maar het verlies van onderscheidend vermogen is voor Primark (voor Action geldt eenzelfde redenering overigens, voor MediaMarkt ook!) veel belangrijker dan het zich aansluiten bij de massa. Helaas heeft ook Frank Quix nog niet door waarom het velen zo slecht gaat in de retail: Gebrek aan authenticiteit!
Het sterkste punt van de Primark is juist de offline formule. Met de lage marges is een webshop totaal niet interessant. Voordeel van de fysieke winkel is ook dat klanten met meer weg gaan, dan initieel bedacht (door producten en winkel formule en indeling) Daar zie ik een Primark webshop niet in slagen.