Twinkle | Digital Commerce

‘Laat Primark een webwinkel openen’

2017-11-08
180101
  • 1:09

Primark moet zijn Nederlandse offline only strategie nog maar eens overwegen. Uit een studie van Q&A Research & Consultancy blijkt dat 45 procent van de consumenten graag online bij deze keten wil winkelen. ‘Op de lange termijn loopt Primark het risico omzet mis te lopen’.

Ook andere fysieke winkelbedrijven moeten volgens het onderzoek de stap naar online maken. Voor Flying Tiger, dat momenteel achter de schermen werkt aan een Nederlandse webwinkel, ziet 36 procent van de consumenten graag een online koopmogelijkheid, voor Action 25 procent en Intratuin 16 procent.

Retail ranking
Q&A Research & Consultancy stelde net als voorgaande jaren een lijst op met retailers die ‘toekomstbestendig’ zijn: de retail ranking (pdf). Drie factoren zijn daarbij belangrijk: een onderscheidende winkel, het vermogen om veel traffic te genereren en een goed online profiel. Albert Heijn, Kruidvat, Gall & Gall, Lidl, Hans Anders, Coolblue, Intratuin, Ikea, Rituals en Primera presteren hier het beste op.

Onderscheidend
Voor 70 procent van de retailers geldt dat het onwaarschijnlijk is dat consumenten er bij hun eerstvolgende aankoop weer terugkomen. De meest onderscheidende winkels zijn Lush, Rituals en de Wereldwinkel. 21 procent van de retailers wordt als écht onmisbaar gezien door consumenten, zoals Lidl, Keurslager en Kruidvat. 13 procent zou niet gemist worden.