Door de groei van e-commerce wordt ‘soms onterecht de conclusie getrokken dat de binnensteden vol zitten met bestelbusjes die al die pakketjes naar de consument brengen’. In de praktijk valt het met de (relatieve) impact van e-commerce op het milieu wel mee.
Dat stelt de Topsector Logistiek na een onderzoek, in opdracht van de sector uitgevoerd door de bureaus Buck, CE Delft, Districon, Panteia en TNO. De resultaten zijn vanmiddag gepresenteerd.
Rond de twintigduizend pakketbusjes
Van alle 876.000 bestelauto’s in Nederland wordt maar 2 tot 3 procent ingezet voor e-commerce leveringen aan huis, blijkt uit het onderzoek. ‘Die komen misschien meer dan 1 keer per dag door een straat rijden, dus dat valt relatief meer op’, stelt de Topsector Logistiek in een persbericht, mede ondertekend door Connekt en Thuiswinkel.org.
CO2-uitstoot
Alle bestelauto’s in Nederland zijn samen verantwoordelijk voor 14 procent van de CO2-uitstoot (vrachtverkeer en personenauto’s voor de rest). De bestelbusjes die webwinkelpakjes uitrijden tekenen slechts voor een fractie daarvan. ‘Uit het onderzoek blijkt dat de grootste e-commercevervoerders al langer gebruikmaken van relatief nieuwe – en daarmee schonere – bestelauto’s. Daarnaast experimenteren ze volop met elektrische aandrijving of groen gas’, voegt de Topsector Logistiek toe.
Den Haag en Europa
Wijnand Jongen ziet een mooie taak weggeleged voor het nieuwe kabinet om de logistiek in binnensteden schoner, voordeliger en veiliger te maken. 'Allereerst moeten we heel snel komen tot Europese normen en standaarden op het gebied van bijvoorbeeld voertuigtechnologie en veiligheidseisen', zegt de directeur van Thuiswinkel.org. 'Daarnaast moet een licht rijbewijs voldoende zijn om elektrische voertuigen te mogen rijden en moeten er genoeg hubs worden aangelegd waar de nieuwe elektrische voertuigen kunnen worden op- en volgeladen. Al met al valt er nog veel te verbeteren als het gaat om de e-commerce logistiek, maar het is goed om te weten dat de hoeveelheid bestelauto’s die e-commerce bestellingen afleveren maar een klein deel is van het totale aantal.'
Lees ook de blog-posting van Walther Ploos van Amstel: Is het bestelbusalarm terecht?
NB Het rapport komt eind deze maand als download beschikbaar op Topsectorlogistiek.nl.
De milieu impact van al die consumenten die naar het centrum van de stad rijden en maar rondjes blijven rijden voor een parkeerplek en ger zware verkeer dqt ql die winkel moet bevoorraden is veel groter dan dat ene busje dat een optimale route rijdt van van een centrale plek naar die specifieke consument
Ik begrijp er niets van dat er zo weinig elektrische bestelbusjes rondrijden. Dat is niet alleen veel milieuvriendelijker maar uiteindelijk ook veel goedkoper. Dat ze (nog) niet veel verder komen dan zo'n 150km lijkt me in de binnenstad ook geen probleem.
Dat het maar een klein aandeel is, betekent niet dat het niet vervuilt. Beetje hetzelfde als je huisafval niet scheiden, omdat jij in je eentje toch maar weinig impact hebt.
@Henk, precies. Toch lastig om een beetje logisch na te denken.
@Mark Electrische bestelbusjes zijn dan misschien wel milieuvriendelijker dan eentje op diesel maar moeten wel elke 150km weer terug naar een oplaadpunt en staat daar snel een paar uur stil om op te laden. Das natuurlijk niet echt efficient want echt afstemmen op rusttijden van de chauffeur lukt je natuurlijk nooit.
In het onderzoek hebben ze het alleen over de bestelbusjes. Ik ben benieuwd als ze ook eens alle eigen auto's meenamen in het onderzoek waar de DHL koeriers mee aan de deur komen. Er rijden, volgens mij, meer DHL koeriers met hun eigen auto door NL dan dat er eigen busjes van DHL rondrijden. Menig depot heeft 2 tot 3 DHL busjes maar wel 20 tot 30 koeriers elke dag op de weg. Alleen deze koeriers hebben geen DHLkenmerken op de auto zitten.
Dus door alleen naar de busjes te kijken ben je er niet.
@Sander Met het aantal voortuigen ben je er ook niet. Wat je moet weten is de footprint per pakket. En dat is pas uit te rekenen als je ook de beladingen en de routes weet.
Zou het echt efficient moeten dan moet je naar strikte stadsdistributie toe maar dat is lastig. Gemeenten moeten dan sturend, dwingend en coordinerent worden en dat is voor de meeste geen optie maar als ze echt willen kan het wel. Dan ondervang je ook gelijk lastiger zaken als horeca en bouwverkeerleveringen (+/- 65%), afval (15%). Pas dan krijg je retail en pakketbezorging, waarbij de laatste ook en dubbeltelling is want er zijn ook organisatie die vanuit een winkel versturen naar de consument.
@Henk Beukers: zie mijn laatste zin, "Dat ze (nog) niet veel verder komen dan zo'n 150km lijkt me in de binnenstad ook geen probleem."
Busjes in de (binnen)stad rijden geen 150km per dag.