EBay zoekt een nieuwe ingang naar de Chinese e-commerce markt: de marktplaats is een partnerschap aangegaan met de Chinese havenstad Ningbo, die zijn lokale economie wil doen opleven door cross border e-commerce.
De Chinese overheid wees onder meer Ningbo, één van China's oudste steden, aan als e-commerce pilot zone. Met het instellen van deze 'zones' wil China het al aanzienlijke aandeel van e-commerce in de economie verder vergroten. EBay ziet een win-win-situatie in het partnerschap en stapt in met de hoop de Chinezen alsnog te veroveren.
Mislukking
Het nieuwe partnerschap betekent voor de online marktplaats geen debuut in China. Na mislukte pogingen om er een handelspositie te bewerkstelligen, droop eBay af in 2006. De Amerikaan werd verslagen door Alibaba, die de Chinese consument destijds beter begreep dan eBay: Chinezen waren bijvoorbeeld meer gericht op mobiel dan pc, meer op televisie dan op internet en sloegen meer aan op klantgerichte dan op productgerichte webshops.
Bron: Business Insider UK
EBay is niet de enige Amerikaan die in China worstelt met grote concurrent Alibaba; ook Amazon heeft moeite met het veroveren van een marktaandeel, ondanks investeringen in de vorm van showrooms en het beschikbaar maken van Prime. Walmart besloot het over een andere boeg te gooien en niet zelf als directe speler in China op te treden, maar aan te haken bij Alibaba's concurrent JD.com.
Internationaal georiënteerd
De Chinezen zelf reiken het buitenland ook steeds meer de hand toe; de nieuwe e-commerce pilot zones als Ningbo zijn daarvan een voorbeeld. De belangstelling voor en investering in cross border e-commerce groeit: Alibaba stimuleert die door het openstellen van zijn platformen voor buitenlandse ondernemers.
Uiteindelijk zal het eBay wel lukken om de Chinese markt te veroveren. Maar snel zal het niet gaan. Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren.