Twinkle | Digital Commerce

Alibaba-app nu ook in het Nederlands

2017-05-28
364205
  • [nieuws]
  • 1:25

Alibaba heeft de applicatie van zijn gelijknamige handelsplatform beschikbaar gemaakt in een aantal nieuwe talen, waaronder Nederlands. Onder leiding van prins Constantijn vertrekt binnenkort een handelsmisse naar de Chinese e-commerce gigant, die flink groeit.

Alibaba verkoopt zelf nauwelijks tastbare producten, het bedrijf excelleert in het faciliteren van handel tussen andere productaanbieders en afnemers. Tot de grootste en bekendste platformen van het concern behoren Taobao (c2c), Tmall en het internationale verlengstuk Tmall Global (b2c), waarop steeds meer internationale merken en retailers te vinden zijn.

Alibaba.com
Daarnaast houdt Alibaba de site Alibaba.com in de lucht, een internationaal inkoopplatform voor handelaren (b2b). Onlangs is de bijbehorende mobiele applicatie (‘Global Trade on the Go!’) ververst en beschikbaar gekomen in onze taal. Het is een kleine nieuwe stap in de internationale expansieplannen van Alibaba, dat zich onder leiding van Roland Palmer sinds afgelopen jaar actief bemoeit met de Nederlandse markt.

Handelsmissie
Op 16 en 17 maart aanstaande vertrekt een Nederlandse handelsdelegatie naar Alibaba in de Chinese stad Hangzhou. De missie wordt geleid door Prins Constantijn, Neelie Kroes’ opvolger als ambassadeur voor StartupDelta2020. In zijn kielzog reizen retailers en merken uit de Benelux mee, ook is de Belgische overheid vertegenwoordigd. Bedrijven kunnen zich nog tot overmorgen aanmelden voor de missie, op 1 februari wordt de selectie bekend.

Groei en groeiverwachting
Alibaba's noteerde vorig jaar een omzet van ruim 53 miljard yuan (7,2 miljard euro), een groei van ruim 54 procent. De nettowinst nam met 38 procent toe naar omgerekend ruim 2,3 miljard euro. Voor dit jaar is Alibaba's omzetgroeiverwachting bijgesteld van 48 naar 53 procent (pdf).

Lees ook: Nederlandse producten populair op China's Singles Day (19 januari 2017)